Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

Μια σπάνια φωτογραφία από την επίσκεψη του Μεντερές στην Ελλάδα

Στα σκονισμένα αρχεία της τουρκικής Διεύθυνσης Τύπου και Πληροφοριών ανακαλύφθηκε πρόσφατα σπάνιο φωτογραφικό υλικό, που αφορούσε την περίοδο των κυβερνήσεων Μεντερές. Το πολύπαθο αρχείο κατάφερε έπειτα από πολλές περιπέτειες να διασωθεί από την καταστροφή κατά το στρατιωτικό πραξικόπημα της 27ης Μαΐου 1960 και πρόσφατα ψηφιοποιήθηκε.

Πώς η σοβιετική Ρωσία εφηύρε ξανά τα παραμύθια

«Οι Κόκκινοι καταστρέφουν τα παιδιά της Ρωσίας», διατεινόταν σε έναν τίτλο της η αμερικανική εφημερίδα New York Times τον Ιούνιο του 1919. Πριν δύο χρόνια είχε ξεσπάσει η Οκτωβριανή Επανάσταση, και στις ΗΠΑ κυκλοφορούσαν ιστορίες σχετικά με τις αλλαγές που επέβαλε η σοβιετική εξουσία, περιλαμβάνοντας και τη νέα εκπαιδευτική πολιτική.

Εμίλ Ζολά, ο κυριότερος εκπρόσωπος του νατουραλισμού

Υπήρξε ο κυριότερος εκπρόσωπος του νατουραλισμού. Άσκησε τεράστια κοινωνική επιρροή με το έργο και τις παρεμβάσεις του. Ο Εμίλ Ζολά έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα 29 Σεπτεμβρίου του 1902.
από το TVXS

Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2013

"Ξαναθάβουν" τους αρχαιολογικούς θησαυρούς της Νεμέας! του Δημήτρη Χρήστου


Διαβάζοντας το πρωί της Τετάρτης την ανοιχτή επιστολή του Στέφεν Μίλερ για τον κίνδυνο απαξίωσης του συνόλου των αρχαιολογικών χώρων της Νεμέας αγανάκτησα. Ο Αμερικανός αρχαιολόγος, που αφιέρωσε τη ζωή του (από το 1973) στην ανάδειξη των αρχαιολογικών θησαυρών αυτής της ιστορικής και ευλογημένης ακόμα περιοχής, κάλεσε τους πάντες να βοηθήσουν να αποφύγει να "θαφτεί" αυτό το τεράστιο έργο ζωής που έφερε στο φως μοναδικά αρχαιολογικά ευρήματα, όπως μεταξύ άλλων το αρχαίο στάδιο της Νεμέας. Καλεί δε την πολιτεία και το σύνολο των φορέων της να μην επιτρέψουν την απόλυση των 7 εργαζομένων στους αρχαιολογικούς χώρους και το Μουσείο διότι μόνο με τρεις φύλακες τίποτα από όλα αυτά δεν θα είναι πια προσβάσιμο στο κοινό! 

Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2013

Αφιέρωμα στην μουσική του Παγκόσμιου και Ελληνικού Κινηματογράφου το Σάββατο 28/9

“Μια εικόνα, χίλιες νότες” είναι ο τίτλος της εκδήλωσης που διοργανώνει ο Δήμος Παλλήνης μαζί με την Κινηματογραφική Λέσχη Παλλήνης στα πλαίσια του Πολιτιστικού Σεπτέμβρη 2013.

Η εκδήλωση θα γίνει το Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2013, στις 20:00, στο Οινοποιείο Πέτρου, με τη συμμετοχή της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου Παλλήνης και της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Δήμου Μαρκοπούλου.

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2013

Πέθανε η Πόλυ Πάνου, από τις σημαντικότερες φωνές του λαϊκού τραγουδιού

Μία από τις σημαντικότερες φωνές του λαϊκού τραγουδιού, η Πολύ Πάνου, «σώπασε» για πάντα σε ηλικία 73 ετών. Το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν σε ιδιωτικό νοσοκομείο της Αθήνας, καθώς αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας.

Η σορός της θα τεθεί σε λαϊκό προσκύνημα από τις 9:30 το πρωϊ της Δευτέρας στο παρεκκλήσι του Α' Νεκροταφείου, ενώ στις 15:00, στην εκκλησία του ίδιου χώρου θα ψαλεί η νεκρώσιμος ακολουθία. Στη συνέχεια η σορός θα μεταφερθεί στο Νεκροταφείο του Κόκκινου Μύλου όπου και θα ταφεί σε οικογενειακό τάφο.

Η οnline μουσική πλατφόρμα Spotify στην Ελλάδα


Του Θοδωρή Κανελλόπουλου

Την τελευταία δεκαετία ο τρόπος που ακούμε μουσική πέρασε από πολλά κύματα. Οι πολυεθνικές δισκογραφικές εταιρίες συρρικνώνονταν, οι καλλιτέχνες έβγαζαν όλο και λιγότερα χρήματα από τη δουλειά τους και περίμεναν τις ζωντανές εμφανίσεις για να ζήσουν, το YouTube από ένα site που θα είχε βίντεο με γατάκια, trailer ταινιών, ανεβασμένα βίντεο από κινητό και κάποια τραγούδια έγινε το νούμερο ένα site στον κόσμο του ίντερνετ στην μετα-μιλένιουμ εποχή.

Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2013

BADMINTON 2013-14: Διάσημα μιούζικαλ, επαναλήψεις και... νοσταλγία

Με μιούζικαλ, είδος που αναδεικνύεται σε έναν από τους πρωταγωνιστές του φετινού θεατρικού χειμώνα, πολλές μετακλήσεις από το εξωτερικό, αρκετές επαναλήψεις επιτυχημένων περσινών παραστάσεων και τρεις καινούργιες παραγωγές, το θέατρο Badminton ετοιμάζεται να υποδεχθεί την καινούργια καλλιτεχνική σεζόν.
Ανάμεσά τους αναμφίβολα ξεχωρίζει μια "ιστορική", τρόπον τινά, συνεργασία, ανάμεσα στις Μαριανίνα Κριεζή και Άννα Παναγιωτοπούλου, συνεργάτιδες την ηρωική εποχή της Λιλιπούπολης, που ξαναβρίσκονται μαζί προκειμένου να παρουσιάσουν μία θεατρική παράσταση για μικρούς και μεγάλους, γεμάτη δράση και ρομαντισμό με πολλά τραγούδια, σε στίχους της Μαριανίνας Κριεζή και μουσική του Διονύση Τσακνή. Προσωρινός τίτλος της (καθώς θα ανέβει στη σκηνή τον Ιανουάριο) Ζέβρα πιτζάμα και σκηνοθέτες η Α. Παναγιωτοπούλου και ο Φωκάς Ευαγγελινός. Ανάμεσα στους ηθοποιούς που θα πάρουν μέρος οι Αντώνης Λουδάρος, Μαριάννα Πολυχρονίδη, Σπύρος Παππάς, Βανέσσα Αδαμοπούλου κ.ά., ενώ την ορχήστρα θα διευθύνει ο Δ. Τσακνής.

Φθηνότερα εισιτήρια στο Εθνικό Θέατρο

Με το σκεπτικό ότι ο πολιτισμός είναι το αντίδοτο στην οικονομική κρίση, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρης Χατζάκης ανανεώνει την τιμολογιακή πολιτική της πρώτης σκηνής της χώρας. Θέλοντας έτσι, όπως υπογραμμίζει, να δώσει την ευκαιρία και στις ασθενέστερες οικονομικά ομάδες να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις του.


Αναλυτικά οι  μειώσεις των τιμών διαμορφώνονται ως εξής:

Τρίτη 24 Σεπτεμβρίου 2013

Ο Αθηναϊκός εμφύλιος

ΤΟΥ ΜΑΣΣΙΜΟ ΚΑΤΣΟΥΛΟ

LUCIANO CANFORA, La guerra civile ateniese, Milano 2013 p. 396
Μπορούμε να θεωρήσουμε το πρόσφατο βιβλίο του Λουτσιάνο Κάνφορα ως ανακεφαλαίωση της μακρόχρονης επιστημονικής του δραστηριότητας για την αρχαία Αθήνα, που τον απασχολεί χρόνια τώρα1. Πράγματι, είναι πολλά τα προηγούμενα έργα του που βρήκαν την κατάληξή τους σ' αυτό το καινούργιο πόνημα: οι έρευνες περί της αθηναϊκής ιστοριογραφίας του Ε' αιώνα π.Χ. και περί της φιλολογικής παράδοσης των ρητόρων, τα μελετήματα περί του Κριτία και της ανώνυμης (= ψευδο-Ξενοφώντος) Αθηναίων Πολιτείας, περί των λογοτεχνικών πηγών για την κρίσιμη περίοδο 403-399 π.Χ., από το καθεστώς του Τριάκοντα έως την αποκατάσταση της δημοκρατίας.

Η αναπαράσταση εκείνων επίμαχων χρόνων είναι ένα περίπλοκο πρόβλημα για τους σύγχρονους φιλολόγους, διότι οι πηγές και οι μαρτυρίες των αρχαίων αφθονούν μεν, αλλά πρέπει να ερμηνεύονται και να συγκρίνονται με προσοχή, λόγω της άμεσης συμμετοχής των συγγραφέων τους στα γεγονότα ή εξαιτίας της επίδρασης που οι περισσότεροι απ' αυτούς ασκούσαν στους μεταγενέστερους ιστορικούς (π.χ. η μαρτυρία του Θεοπόμπου είναι βαθιά επηρεασμένη από τον δάσκαλό του, τον δημοκρατικό Ισοκράτη). Άλλωστε, στην αρχαία Αθήνα έλαβε χώρα και μια "διαμάχη ιστοριογράφων" (έτσι τιτλοφορείται το δεύτερο μέρος του βιβλίου) που φιλοδοξούσαν ν' αφήσουν ο καθείς τη δική του αλήθεια περί των συμβάντων.

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών 2013/14: Ένα διαρκές... φεστιβάλ των τεχνών

Ο διεθνής προσανατολισμός του φετινού προγράμματος, αλλά και η ανάδειξη, με ακόμη μεγαλύτερη επιμονή, της νέας καλλιτεχνικής παραγωγής βρίσκονται αυτή τη χρονιά στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων της.
Έργα προσανατολισμένα σε ανοιχτά ερωτήματα της σύγχρονης εποχής (όπως το Ganesh versus the Third Reich από το αυστραλέζικο Back 2 Back Theatre ή το εμπνευσμένο από τη Φουκουσίμα Ground and Floor του Ιάπωνα αβανγκάρντ σκηνοθέτη Toshiki Okada), αλλά και έργα βραβευμένων  συγγραφέων, όπως Το Μουσείο των Φράσεων του Ελίας Κανέττι ή Τα συμβόλαια του εμπόρου της Ελφρίντε Γέλινεκ, χαρακτηρίζουν τις διεθνείς μετακλήσεις στον τομέα του θεάτρου.

Αντίδοτο η ποίηση

Σ' αυτούς τους χαλεπούς καιρούς οι ποιητές τελικά μπορούν να έχουν τον πρώτο λόγο και να δείχνουν έναν άλλο δρόμο. Αυτόν που άνοιξε χθες το βράδυ στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, με πλήθος κόσμου, με ποιητές απ' όλο τον κόσμο, με παιδιά, μουσική και ποίηση. Ως αντίδοτο σε όλα τα θλιβερά των ημερών μας το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών, με τη δυναμική εκκίνησή του, έθεσε εξ αρχής επί τάπητος την αναγκαιότητα της παρουσίας του στην Αθήνα, κυρίως όμως ανάδειξε την ανάγκη των απλών πολιτών να προσφύγουν στο καταφύγιο των μεγάλων αξιών της ποίησης και εν τέλει υπενθύμισε ότι "το ποίημα απευθύνεται σε μια κοινότητα, ότι λογοδοτεί σε μια κοινότητα, ότι πρέπει να ακούγεται", όπως χαρακτηριστικά υπογράμμισε εκ μέρους του διοργανωτή "Κύκλου των Ποιητών" ο Δημήτρης Αγγελής

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2013

Στο Red Hulk το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους

Στην ταινία Red Hulk της Ασημίνας Προέδρου, μία ιστορία που φέρνει στο νου την υπόθεση δολοφονίας του Παύλου Φύσσα, απονεμήθηκε ο Χρυσός Διόνυσος, το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Μικρού Μήκους της Δράμας.

Σε αυτήν ένας νεαρός εντάσσεται σε μια ομάδα νεοναζιστών και έρχεται αντιμέτωπος με τον περίγυρό του, καθώς και με ηθικά διλήμματα.

Ο Φρίξος Προέδρου, που πρωταγωνιστεί στην ταινία, κέρδισε το βραβείο ανδρικής ερμηνείας.

Πολύ μεγάλη ήταν φέτος η συμμετοχή, αλλά και η παρουσία στις βραβεύσεις των γυναικών σκηνοθετών, καθώς αρκετά από τα μεγάλα βραβεία κατέληξαν σε γυναικεία χέρια.

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι «αποκαλύπτεται» στον Ελληνικό Κόσμο

Εφευρέτης, καλλιτέχνης, επιστήμονας, μηχανικός, γλύπτης, βιολόγος, μουσικός, αρχιτέκτονας, φιλόσοφος. O Λεονάρντο Ντα Βίντσι υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες ιδιοφυΐες στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η έκθεση «Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Ο Άνθρωπος, Ο Εφευρέτης, Η Ιδιοφυΐα» έρχεται από 18 Οκτωβρίου στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».

Η έκθεση έχει φιλοξενηθεί τα τελευταία χρόνια έχει φιλοξενηθεί σε πάνω από 20 πόλεις του κόσμου (Ευρώπη, Αμερική, Ασία, Λατινική Αμερική, Καναδά).

Ως αρχέτυπο του «Αναγεννησιακού Ανθρώπου», όπως έχει χαρακτηριστεί, o Nτα Βίντσι υπήρξε γνώστης των τεχνών, της επιστήμης, της μηχανικής και της μουσικής.

Η έκθεση αποκαλύπτει την πολυσχιδή δραστηριότητά του, ενώ παράλληλα εξερευνά τους μύθους και τους θρύλους γύρω από τη ζωή του καθώς και τις εφευρέσεις του που ακόμη εντυπωσιάζουν 550 χρόνια μετά.

Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 40 τρισδιάστατα διαδραστικά μοντέλα εφευρέσεων και μηχανών: ιπτάμενες μηχανές, μοντέλα που βασίζονται στην υδραυλική και τη μηχανική επιστήμη καθώς και στρατιωτικό εξοπλισμό.

Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2013

Γιάννης Αγγελάκας: Να μην παίξουμε στο πεδίο τους...

"Είμαι ακόμα παγωμένος", μας λέει ο Γιάννης Αγγελάκας, για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα από τη Χρυσή Αυγή. Ο γνωστός δημιουργός συμμετείχε στο αντιφασιστικό συλλαλητήριο της Θεσσαλονίκης, την προηγούμενη Τετάρτη. Στην προκειμένη περίπτωση, είχε έναν ακόμη λόγο να δώσει το αντιφασιστικό του "παρών". Ο Παύλος Φύσσας, ράπερ με αντιφασιστική δράση, γνωστός με το όνομα Killah P στη χιπ χοπ σκηνή, είχε διασκευάσει το εμβληματικό τραγούδι του "Σιγά μην κλάψω, σιγά μη φοβηθώ", βάζοντας τη δική του πινελιά. Ο Γιάννης Αγγελάκας έχει τοποθετηθεί εδώ και καιρό και με απόλυτη σαφήνεια απέναντι στο νεοναζιστικό μόρφωμα. Να τι μας λέει σήμερα:
"Είμαι ακόμα παγωμένος απ' αυτό που συνέβη, παρ' ότι ήταν το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Ο τρόπος με τον οποίο αποδεχτήκαμε ως κοινωνία ένα νεοναζιστικό μόρφωμα, το οποίο πολύ ύπουλα στηρίχτηκε και από την εξουσία και από τα μέσα ενημέρωσης, εκεί οδηγούσε.
Ντρέπομαι που ζω σε μια χώρα όπου το 15%, όπως μας λένε οι σφυγμομετρήσεις, είναι ψηφοφόροι αυτού του μορφώματος.

Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2013

Κορνήλιος Καστοριάδης: Οι ρίζες του μίσους

Ενα κείμενο του μεγάλου έλληνα φιλοσόφου, οικονομολόγου και ψυχαναλυτή. Από τους μεγαλύτερους στοχαστές του 20ου αιώνα, συνένωσε στο έργο του την πολιτική, τη φιλοσοφία και την ψυχανάλυση. Αποκλήθηκε «φιλόσοφος της αυτονομίας», υπήρξε συγγραφέας του σημαντικού βιβλίου «Η φαντασιακή θέσμιση της κοινωνίας» και συνιδρυτής του περιοδικού «Σοσιαλισμός ή Βαρβαρότητα».

Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2013

Γιάννης Αγγελάκας: «Οι "πίστες" επικοινωνούν με τους εθνικιστές»

του Οδυσσέα Ιωάννου στο protagon.gr


Ο καινούριος του δίσκος «Η γελαστή ανηφόρα» κυκλοφόρησε πριν από λίγους μήνες. Ορμητικός και τολμηρός, τόσο στον στίχο όσο και στη μουσική του, στο ηχητικό του περιβάλλον. Έχω υποστηρίξει πολλές φορές πως είναι πολύ πρόχειρος και λανθασμένος ο διαχωρισμός του τραγουδιού σε μορφή και περιεχόμενο, όταν θεωρούν περιεχόμενο τον στίχο και μορφή τη μουσική. Η μουσική έχει περιεχόμενο, αλίμονο αν δεν είχε! Με αναφορές στο λαϊκό μας τραγούδι αλλά και σε εκείνο το νεύρο της rock που μας αναστάτωσε πιτσιρικάδες και αντέχει ακόμα. Αυθόρμητος στις αντιδράσεις του, θα πει αυτό που σκέφτεται, ως υποχρέωση πρωτίστως προς τον εαυτό του, δίχως να σκεφτεί τα αποτελέσματα μιας λανθασμένης «στρατηγικής».
Και, βέβαια, μεγάλος τεχνίτης του λόγου.
Τον έχω «κατηγορήσει» αρκετές φορές για ιδιαίτερη αυστηρότητα στις εκτιμήσεις και στην κριτική του σε ανθρώπους -κυρίως του ελληνικού τραγουδιού- όμως η συνέπειά του και το πάθος του σε αυτά που πιστεύει, μόνο σεβασμό μπορεί να σου εμπνεύσει.
Στο site της www.alltogethernow.gr, θα βρείτε όλες τις τελευταίες κυκλοφορίες, τόσο των δικών του δίσκων, όσο και εκείνων που έχει επιμεληθεί μαζί με τον δημιουργικό πυρήνα των συνεργατών του, καθώς επίσης κείμενα, νέα, video clips.

Τριάντα ένα χρόνια χωρίς τον Μάνο Λοΐζο

Σαν σήμερα στις 17 Σεπτεμβρίου 1982 πέθανε ο Μάνος Λοΐζος, ένας ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Έλληνες συνθέτες. Είχε γεννηθεί στις 22 Οκτωβρίου του 1937 στην Αλεξάνδρεια.

 Είχε κυπριακή καταγωγή, ο πατέρας του, Ανδρέας Λοΐζος, καταγόταν και ήταν κάτοικος των Αγιών Βαβατσινιάς -χωριό της Λάρνακας Κύπρου- και η μητέρα του, Δέσποινα Μανάκη, καταγόταν από τη Ρόδο. Από μικρή ηλικία ασχολείται με τη μουσική: στην ηλικία των επτά ετών μελετά βιολί, αρχικά ερασιτεχνικά κι έπειτα στο Εθνικό Ωδείο της Αλεξάνδρειας. Αφού αποφοίτησε από το Αβερώφειο Γυμνάσιο το 1955 ήλθε στην Αθήνα με σκοπό να σπουδάσει

Μέρες του ’36 του Θόδωρου Αγγελόπουλου: Η ιστορία ως Κινηματογραφική Φόρμα

του Θανάση Βασιλείου*
 
Η αναμέτρηση της κινηματογραφικής διαδικασίας με την απόδοση τραυματικών ιστορικών στιγμών που έπληξαν τη συλλογική μνήμη ενός λαού, συνιστά ένα από τα πιο «ενδιαφέροντα» εγχειρήματα της 7ης τέχνης, γιατί ουσιαστικά τίθεται σε αμφισβήτηση η μεγάλη δύναμη του κινηματογράφου, που δεν είναι άλλη από την οπτικοακουστική καταγραφή της πραγματικότητας. Ταινίες όπως η Νύχτα και Ομίχλη (1955) του Alain Resnais, ή Shoah (1985) του Claude Lantzmann, σφράγισαν την ιστορία του κινηματογράφου αποτελώντας αποφασιστικές αισθητικές προτάσεις, γιατί αποκάλυψαν την εκπληκτική δύναμη που έχει το σινεμά όταν καταφέρνει να αγγίξει αυτό που θα ονομάζαμε «τα όρια του οπτικού». Πώς, δηλαδή, οι σκηνοθέτες αυτοί, αμφισβητώντας τη βαθιά ριζωμένη πίστη του θεατή που ορίζει το οπτικό ως ρεαλιστικό εγγυητή του αφηγούμενου γεγονότος, πρότειναν μια γραφή η οποία κατάφερε, μέσα από την αμφιβολία που επέδειξε έναντι της εικόνας ως «απόδειξη», να επικοινωνήσει μια πραγματικότητα που ξεπερνούσε τον ίδιο της τον εαυτό.
Η μη-αναστρέψιμη ρήξη μεταξύ του οπτικού και του πραγματικού των παραπάνω ταινιών, αλλά και άλλων[1], επήλθε ως αποτέλεσμα της απροκάλυπτης περιφρόνησης που επέδειξαν αναφορικά με τη συνήθη χρήση του αρχείου ως αποδεικτικό στοιχείο, ή με την αναπαράσταση ως ηθικά επιτρεπτή πρόταση. Κλίνοντας προς μια γραφή αλληγορική, θραυσματική, μέσω της οποίας η ιστορική γραφή θα ενσωμάτωνε το «παρόν» και δε θα περιορίζονταν στην ανασκαφή του παρελθοντικού «ήταν» ή «έγινε» του γεγονότος (μέσα σε μία μπενγιαμινική λογική), οι ταινίες αυτές αποτέλεσαν φιλμικά παραδείγματα που έστρεψαν την πλάτη τους έναντι της κατασκευής ενός ημερολογιακού χρονικού ή, αλλιώς, μιας κινηματογραφικής αναδρομής, οι οποίες θα καθορίζονταν από ένα στοίβαγμα περιγραφών και ημερομηνιών. Υιοθέτησαν έτσι μια τολμηρή κινηματογραφική (σ)τάση, που θα ορίζονταν έκτοτε, από μια «ηθική του βλέμματος» (Rollet, 2011 - Delfour, 2000 – Rivette, 1961), θα καθιστούσε τις ταινίες αυτές, ως ταινίες «μέσα» στην Ιστορία, και όχι ως ιστορικά φιλμ – ντοκιμαντέρ (Lindeperg, 2007).

Πολιτιστικός Σεπτέμβρης - Πρώτο τριήμερο εκδηλώσεων 13,14 και 15 Σεπτεμβρίου

Η αυλαία των φετινών εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Σεπτέμβρη άνοιξε την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου στον θερινό κινηματογράφο του Γέρακα με μία συναυλία αλληλεγγύης από τον Ορφέα Περίδη και τη Λιζέτα Καλημέρη.
Στην πρωτοβουλία αυτή ανταποκρίθηκαν έμπρακτα οι συμπολίτες μας με την προσφορά τροφίμων για το κοινωνικό παντοπωλείο του Δήμου. Έτσι, η πλατεία του κινηματογράφου γέμισε προκειμένου οι φίλοι της έντεχνης μουσικής να απολαύσουν τους δύο καταξιωμένους καλλιτέχνες που ερμήνευσαν γνωστά τραγούδια.

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Αλέξανδρος Αβρανάς: "Με βασάνισε το ερώτημα γιατί οι άνθρωποι δεν εξεγείρονται..."

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΤΕΡΖΗ

Αλέξανδρος Αβρανάς, νέος Έλληνας σκηνοθέτης, γεννημένος στη Λάρισα το 1977. Με σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στο Universität der Künste του Βερολίνου. Με την πρώτη του ταινία "Without", το 2008, κερδίζει επτά κρατικά βραβεία στη Θεσσαλονίκη και προτείνεται για το βραβείο σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μιλάνου. Τον συναντήσαμε στο Φεστιβάλ της Βενετίας αμέσως μετά την προβολή της ταινίας του "Miss Violence", προτού κερδίσει το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας (και ο πρωταγωνιστής του Θέμης Πάνου το βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας). Στο "Miss Violence" ένα εντεκάχρονο κορίτσι την ημέρα των γενεθλίων του θα πηδήξει από το μπαλκόνι στο κενό, διακόπτοντας με ένα αιματηρό φινάλε το πάρτι γενεθλίων, μπροστά σε όλη την οικογένεια...

19ο φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας: Το ταμπούρλο της μνήμης

Η σημασία της μνήμης είναι κάτι σαν το μότο του εφετινού, 19ου φεστιβάλ κινηματογράφου Νύχτες Πρεμιέρας που θα πραγματοποιηθεί από την ερχόμενη Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου, ως την Κυριακή 29 του μηνός. Όπως δήλωσε την Τετάρτη το μεσημέρι στην παρουσίαση του προγράμματος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του κ. Ορέστης Ανδρεαδάκης, «σήμερα, περισσότερο από κάθε άλλη φορά οφείλουμε να θυμόμαστε.»

Οι Νύχτες Πρεμιέρας ωστόσο δεν διατυμπανίζουν συνθήματα απλώς για να προκαλέσουν. Στηρίζουν τις απόψεις του με το μέσον που πρεσβεύουν, τον κινηματογράφο. Η μνήμη, σαν έννοια ίσως να ακούγεται κάπως αόριστη, αν όμως ψάξουμε το πρόγραμμα των διοργανωτών θα δούμε επακριβώς σε τι αναφέρεται. Αυτό που στην ουσία επιχειρεί το φεστιβάλ είναι ένα «διαλεκτικό - κινηματογραφικό trivia pursuit», ένα παιχνίδι που δίνει την ευκαιρία στον θεατή να ψάξει ανάμεσα στις γραμμές και να ανακαλύψει τι πρέπει να θυμόμαστε και γιατί.

Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2013

"Έφυγε" η Κίττυ Αρσένη του αντιδικτατορικού αγώνα και του θεάτρου

Του Σπύρου Κακουριώτη

Έχασε τη μάχη για τη ζωή η Κίττυ Αρσένη, μορφή του αντιδικτατορικού αγώνα και του ελληνικού θεάτρου. Η σπουδαία ηθοποιός και αγωνίστρια νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα, δίνοντας την ύστατη μάχη με τον καρκίνο.
Η Κίττυ Αρσένη γεννήθηκε το 1935 στο Αργοστόλι της Κεφαλονιάς. Σπούδασε στη δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης, απ' όπου αποφοίτησε το 1958. Συνεργάστηκε με αρκετούς θιάσους («Ελεύθερο Θέατρο», θίασος Έλσας Βεργή, Βίλμας Κύρου κ.λπ.) Μετά την κήρυξη της δικτατορίας των συνταγματαρχών συνελήφθη ως μέλος του Πατριωτικού Μετώπου και υπέστη φρικτά βασανιστήρια στην Ασφάλεια. Την άνοιξη του 1968 διαφεύγει παράνομα στο εξωτερικό και καταθέτει στο Συμβούλιο της Ευρώπης, καταγγέλλοντας τα βασανιστήρια και την καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το στρατιωτικό καθεστώς. Η μαρτυρία της εκεί συνέβαλε στην κατοπινή αποπομπή της Ελλάδας. Ανάμεσα στις καταθέσεις της, αποτύπωσε τη μαρτυρία της σε ένα μικρό συγκλονιστικό βιβλίο, που με τον τίτλο Μπουμπουλίνας 18 κυκλοφόρησε στην Ελλάδα το 1975.

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013

Η βραχεία λίστα για το Βραβείο Μπούκερ 2013

Όπως αναφέρει η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «Guardian», που επιδίδεται στις δικές της σφυγμομετρήσεις μεταξύ των βιβλιόφιλων, ο παλαίμαχος άγγλος συγγραφέας Τζιμ Γκρέις «έχει το προβάδισμα» σε μια λίστα με εγνωσμένης αξίας συγγραφείς αλλά και ενδιαφέροντα αουτσάιντερ. Έκπληξη είναι ο αποκλεισμός του ιρλανδού Κόλουμ ΜακΚαν και κατά δεύτερο λόγο του Ρίτσαρντ Χάουζ του οποίου το βιβλίο συζητήθηκε αρκετά.

Αναλυτικά τα έξι βιβλία της βραχείας λίστας:

Μονταίνι: Ο εαυτός & η πεμπτουσία του blogging

Σαν σήμερα, το 1592, έφυγε από τη ζωή ο Μισέλ ντε Μονταίνι, ο πρώτος δοκιμιογράφος, που θεωρείται ως ο τελευταίος ουμανιστής της γαλλικής Αναγγένησης και έχει χαρακτηριστεί ως «ο πρώτος μοντέρνος άνθρωπος», χάρη στην ενασχόλησή του με τον «εαυτό». Ως δημιουργός του δοκιμίου –ενός κράματος επιστημονικού πνεύματος και προσωπικού ύφους- αλλά και χάρη στην ιδιαιτερότητα των συλλογισμών του επηρέασε αμέτρητους συγγραφείς, όπως τον Φρίντριχ Νίτσε, και ίσως τη σύγχρονη αρθρογραφία και το blogging.        Της Κατρίν Αλαμάνου από το TVXS

Zaz: «Τολμήστε να είστε διαφορετικοί!»

Γεννήθηκε στην κεντρική Γαλλία, μεγάλωσε στο Μπορντό, και στο Παρίσι άνοιξε τα φτερά της για μια διεθνή μουσική καριέρα, που την έφερε από τον Καναδά και την Κολομβία μέχρι την Ιαπωνία. Οι πλούσιες εμπειρίες από τα ταξίδια της συνδυάστηκαν με τις ετερογενείς μουσικές επιρροές της – από τον Βιβάλντι μέχρι τον Καμερουνέζο Richard Bona. Έτσι, η παρότρυνση που έκανε στο κοινό κατά την πρόσφατη συναυλία της στην Αθήνα ακούστηκε απολύτως φυσιολογική: «Τολμήστε να είστε διαφορετικοί!» φώναξε ξεσηκώνοντας το θέατρο του Λυκαβηττού.

Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου 2013

Το μουσικοθεατρικό υπερθέαμα «Ποιος τη ζωή μου» το Σάββατο στον χώρο του μαρτυρίου

Ηταν αναμενόμενο. Η παράσταση στη Μακρόνησο, το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου, του μουσικοθεατρικού υπερθεάματος «Μίκης Θεοδωράκης-Ποιος τη ζωή μου» έχει προκαλέσει τεράστιο ενδιαφέρον και συγκίνηση, που πάει πέρα από το ίδιο το καλλιτεχνικό γεγονός. Αλλωστε η δουλειά του Θέμη Μουμουλίδη, μια παραγωγή του Badminton, παίχτηκε πολύ και παντού, όχι μόνο στην Αθήνα, έκανε και μια μεγάλη περιοδεία με τεράστια επιτυχία. Αυτό που τώρα κυριαρχεί είναι ο ίδιος ο ιστορικός χώρος μαρτυρίου για χιλιάδες αγωνιστές της Αριστεράς και, φυσικά, και για τον ίδιο τον συνθέτη.

Νύχτες Πρεμιέρας από τις 18 Σεπτέμβρη: το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ

Οι μέρες και ώρες προβολής των 206 ταινιών που θα προβληθούν σε 7 κινηματογράφους της Αθήνας

Οι μέρες και ώρες προβολής των 206 ταινιών που θα προβληθούν από τις 18 έως τις 29 Σεπτεμβρίου στους κινηματογράφους Δαναός 1 και 2, Odeon Όπερα 1 και 2, Ιντεάλ, Ταινιοθήκη της Ελλάδος και Παλλάς, μόλις ανακοινώθηκαν, λίγες ώρες πριν την έναρξη της προπώλησης των εισιτηρίων.

Διαθέσιμος είναι πλέον και ο επίσημος κατάλογος του Φεστιβάλ, με αναλυτικές πληροφορίες για όλες τις ταινίες μας - δείτε και τα δύο παρακάτω, και μείνετε συντονισμένοι στο www.aiff.gr για περισσότερα

Ο επίσημος κατάλογος και το  ωρολόγιο πρόγραμμα του φεστιβάλ, σε μορφή pdf για ευκολότερη ανάγνωση/κατέβασμα.

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2013

Ο Henri Cartier-Bresson σε 27 εικόνες

n www.athensvoice.g

Ο αξεπέραστος φωτογράφος γεννήθηκε και πέθανε τον Αύγουστο. Ένα υπόρρητο ερώτημα: Θα τραβούσε εικόνες με smartphone αν ζούσε σήμερα; Δύσκολο να εικάσεις. Για την τεχνολογία ήταν πάντοτε αδιάφορος, η διακριτικότητα ωστόσο τον έθελγε σταθερά. Ανακάλυψε τις Leica το 1932, αγόρασε το πρώτο του μοντέλο των 35mm στη Μασσαλία όντας 24 ετών, και για τα επόμενα 70 χρόνια δεν το εγκατέλειψε ποτέ. Χρησιμοποιούσε φακό των 50 μιλιμέτρ, ενίοτε των 90, χωρίς κανένα πρόσθετο. Ούτε τρίποδες, ούτε φλας, χωρίς κάτοπτρο ή λοιπά βοηθήματα. Και δίχως την παραμικρή επεξεργασία.
Ένα ήταν το θέσφατο του Magnum, του πρακτορείου που σύστησε το 1947, μαζί με τον Ρόμπερτ Κάπα, τον Ντέιβιντ Σέιμουρ και τον Τζορτζ Ρότζερ: το δικαίωμα του καλλιτέχνη στην ακεραιότητα της δουλειάς του. Η εμμονή του στη χρήση φυσικού φωτός και την όποια επέμβαση να πραγματοποιείται επί της κάμερας, αντί του σκοτεινού θαλάμου, υπήρξε παροιμιώδης. Ποτέ του δεν έμαθε άλλωστε πώς να τυπώνει τις φωτογραφίες του. Αλλά και ουδέποτε παρενέβη τον νόμο των τρίτων στη σύνθεση, τον οποίο εφάρμοζε ευλαβικά.
Καμουφλάριζε τη μηχανή του εξαρχής όσο πιο διακριτικά ήταν δυνατό. Κάλυπτε με μαύρη μονωτική ταινία όλα τα γυαλιστερά μέρη. Συχνά έκρυβε τη Leica κάτω από μαντίλια. Του άρεσε να περνιέται για αόρατος, και σε γενικές γραμμές το πετύχαινε. Ελάχιστα πορτρέτα του επιβιώνουν. Όταν τιμήθηκε από το πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, το 1975, έκρυψε το πρόσωπό του με ένα φύλλο χαρτιού για να μην φωτογραφηθεί. Επιπλέον, ήταν κρυπτικός σχετικά με τις μεθόδους του και παραχωρούσε συνεντεύξεις σπανίως.

Κάποτε ο Ντε Γκολ του δήλωσε πως οι φωτογράφοι του θύμιζαν κυνηγούς: στοχεύεις καλά, πυροβολείς γρήγορα, την κοπανάς απευθείας. Ο Cartier-Bresson συμφώνησε. Ήταν άλλωστε ξακουστός για την ταχύτητά του. «Εκείνο που με εξιτάρει», έλεγε, «είναι η καταδίωξη. Δεν τρέφω κανένα ενδιαφέρον για το θήραμα».
Ανέκδοτα σαν και αυτό, επιβεβαιώνουν την τυφλή του αφοσίωση στην αιχμαλωσία της «αποφασιστικής στιγμής», στην αποτύπωση του ιστορικού γεγονότος με κάθε διαθέσιμο μέσο. Συχνά μάλιστα, αγνοώντας το ίδιο το γεγονός, τις καθαυτού συμβάσεις της φωτοδημοσιογραφίας. Όταν κάλυψε τη στέψη του Γεώργιου ΣΤ΄, το 1937, προτίμησε να απεικονίσει τις ορδές των παρισταμένων, όχι την ίδια την τελετή. Ενώ μια από τις πλέον περίφημες εικόνες του, αποτυπώνει την κατάληψη της εξουσίας στην Κίνα από τους κομμουνιστές, το 1948, μέσα από ένα μαινόμενο πλήθος, «σαν ανθρώπινο ακορντεόν, παλλόμενο από αόρατα χέρια».

Βραδιά Αλίντας Δημητρίου τη Δευτέρα

Βραδιά μνήμης τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου) για την Αλίντα Δημητρίου, που μας "άφησε" αυτό το καλοκαίρι. Φίλοι και συγγενείς της σκηνοθέτιδας διοργανώνουν μια βραδιά μνήμης και ανάτασης, με επίκεντρο το σπουδαίο έργο που μας άφησε ως κληρονομιά. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2013

VIDEO: Πώς να κλέψεις έναν Banksy

Ένα βίντεο που δείχνει πώς μπορείς να κλέψεις έργα διάσημων γκραφιτάδων

ΠΕΡΣΑ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ
 
 Πολλά έργα του Bansky και άλλων διάσημων καλλιτεχνών του δρόμου καταλήγουν σε διάσημες, χλιδάτες γκαλερί.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο «αόρατος» γκραφιτάς λέγεται ότι έγινε έξαλλος, όταν είδε τα αντιπολεμικά του έργα να ξηλώνονται από τους παλαιστινιακούς τοίχους, για να καταλήξουν στη γκαλερί του Stephan Kezsler και στη συνέχεια στο Μαϊάμι για να πουληθούν. Πολλοί κριτικοί έχουν καταδικάσει την πράξη του Keszler, ισχυριζόμενοι πως ουσιαστικά πουλά κλεμμένα έργα τέχνης, αφού τα έργα ανήκουν στους ιδιοκτήτες των ακινήτων όπου εμφανίστηκαν για πρώτη φορά. Ο ίδιος δε φαίνεται να καταλαβαίνει το νόημα: «Δε χρειαζόμαστε την άδειά του για να κάνει ό,τι θέλει, γιατί δεν ανήκουν σε αυτόν. Απλώς είναι κατασκευασμένα από τον ίδιο». Οπότε ο καθένας μπορεί να κλέβει έργα από το δημόσιο χώρο!;

Ο Banksy (δεν) ανήκει στους τοίχους του.
 
Το βίντεο
 
 
 

Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Εκπαιδεύοντας νέους στο ντοκιμαντέρ

Διήμερο σεμινάριο με θέμα «Εκπαιδεύοντας νέους στο ντοκιμαντέρ» θα διεξαχθεί την Παρασκευή 13 και το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου στο Ινστιτούτο Γκαίτε, μια ακόμη προσπάθεια του εκπαιδευτικού κινηματογραφικού ινστιτούτου StoryDoc που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, κινηματογραφιστές και σπουδαστές σκηνοθεσίας.

Όλοι οι διδάσκοντες είναι πανεπιστημιακοί, σκηνοθέτες και πολιτιστικοί ακτιβιστές από τη Γερμανία, την Ελλάδα, τη Μάλτα, την Αλγερία, το Μαρόκο και την Παλαιστίνη και η γλώσσα του σεμιναρίου θα είναι η αγγλική. Κατά την διάρκεια του διημέρου θα παρουσιαστούν οκτώ ταινίες ντοκιμαντέρ μικρού μήκους και θα αναλυθούν από τους διδάσκοντες - εμπνευστές κάθε ταινίας η εμπειρία και τα συμπεράσματα από την δημιουργική περιπέτεια «Εκπαιδεύοντας νέους στο ντοκιμαντέρ».
Οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν προτάσεις για την οργάνωση παραγωγής ντοκιμαντέρ από ομάδες νέων σε δύο προγράμματα του StoryDoc:

Από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης μέχρι το κοινοβούλιο του Καναδά αυτές είναι οι πιο συγκλονιστικές βιβλιοθήκες του κόσμου [εικόνες]

Ακόμα και όσοι δε δηλώνουν φίλοι του διαβάσματος αποκλείεται να μη νιώσουν δέος με τις συγκεκριμένες βιβλιοθήκες που αποτελούν έργα τέχνης.
1. Wiblingen Monastery, Γερμανία

2. Πανεπιστήμιο Yale, ΗΠΑ

3. Admont Abbey, Αυστρία

Δράσεις για όλες τις ηλικίες στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Τις πόρτες της ανοίγει σε λίγες ημέρες η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, για να υποδεχθεί τη νέα καλλιτεχνική περίοδο όχι μόνο με παραστάσεις, αλλά και με τα εκπαιδευτικά της προγράμματα για όλες τις ηλικίες, από παιδιά και εφήβους, έως και δράσεις για την τρίτη ηλικία. Προγράμματα διοργανώνονται, επίσης, και για παιδιά με αυτισμό, αλλά και για ενήλικες με κινητικά προβλήματα.

Θέατρο, μουσική, χορός, εικαστικά, μπαίνουν στη ζωή των μαθητών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μέσα από εκπαιδευτικά εργαστήρια και δράσεις που πραγματοποιούνται σε συνδυασμό με τις καλλιτεχνικές παραστάσεις του 2013-2014 αλλά και ανεξάρτητα.

Φέτος, η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών προγραμματίζει τα εξής:

Παγκόσμια ποδηλατοπορεία για την Αρκτική

Η Greenpeace, την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου, διοργανώνει σε 75 πόλεις σε όλο τον κόσμο – ανάμεσά τους και η Ελλάδα- τη μεγαλύτερη δράση με ποδήλατο στην ιστορία για την προστασία της Αρκτικής.

Το Ice Ride θα ξεκινήσει με ποδηλατοπορεία από το Σύνταγμα, στις 17.30 το απόγευμα, η οποία θα καταλήξει στον Μπάτη Παλαιού Φαλήρου, με σκοπό τη λήψη μίας ομαδικής φωτογραφίας που θα κάνει το γύρο του κόσμου. Θα ακολουθήσει εκδήλωση με παράλληλα δρώμενα και δραστηριότητες για μικρούς και μεγάλους. Στόχος της δράσης είναι να αναδείξει τη σημασία του ευάλωτου συστήματος της Αρκτικής για το κλίμα της Γης, την ώρα που αυτό απειλείται από μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες. 

Βρέθηκε νέος πίνακας του Βαν Γκογκ

Ένα νέο έργο του κορυφαίου Ολλανδού ζωγράφου Βαν Γκογκ αποκαλύφθηκε σήμερα από τους υπεύθυνους του ομώνυμου μουσείου στο Άμστερνταμ.

Το έργο ονομάζεται «Sunset at Montmajour» και σύμφωνα με τους ειδικούς του μουσείου δημιουργήθηκε στην πόλη Άρλ το 1888, στην περίοδο της καλλιτεχνικής ακμής του Βαν Γκογκ.

Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου 2013

Συναυλία για τους άστεγους της Αθήνας στις 14 Σεπτεμβρίου

Συναυλία αλληλεγγύης και συμπαράστασης στους άστεγους της Αθήνας πραγματοποιεί η «Κλίμακα» στις 14 Σεπτεμβρίου.

O Μπάμπης Στόκας, ο Ορφέας Περίδης, τα Κίτρινα Ποδήλατα και οι Flush Royale ενώνουν τις φωνές τους και ανεβαίνουν στη σκηνή του Bolivar Beach Bar στον Άλιμο για μία δυνατή μουσική εκδήλωση αφιερωμένη σε εκείνους που βιώνουν τη φτώχεια και την κοινωνική απομόνωση.

Τιμή προπώλησης εισιτηρίων: 3 ευρώ (τα 1000 πρώτα εισιτήρια) στα καταστήματα PUBLIC και στο Bolivar Beach Bar. Τιμή εισιτηρίων στο ταμείο: 5 ευρώ.

Τα έσοδα από την πώληση των εισιτηρίων είναι αρωγή προς το Πρόγραμμα Στήριξης Αστέγων της «Κλίμακας».

Ώρα έναρξης: 21:00.

Κορυφαία διάκριση στη Βενετία για το «Miss Violence» του Αλέξανδρου Βρανά

Τον Αργυρό Λέοντα  απέσπασε ο Αλέξανδρος Αβρανάς στο Φεστιβάλ Βενετίας για το Miss Violence, ενώ για την ίδια ταινία πήρε και το βραβείο καλύτερου ηθοποιού ο Θέμης Πάνου.

Τον Χρυσό Λέοντα πήρε το ιταλικό ντοκιμαντέρ Sacro GRA του Φραντσέσκο Ρόσι.

Υπενθυμίζεται πως το Miss Violence είχε ήδη πάρει την Παρασκευή τα βραβεία Arca CinemaGiovani και το βραβείο Fedeora.

Ηλίας Πετρόπουλος - Ένας κόσμος υπόγειος

«Παρουσιάζω τον κόσμο μ' ένα διαφορετικό βλέμμα από ό,τι μας έμαθαν στο σχολείο ή στο στρατό. Πιστεύω πως ο καθένας έχει δικαίωμα να βλέπει την κοινωνία με το δικό του βλέμμα. Προσωπικά, με ενδιαφέρει περισσότερο ο Διάβολος παρά ο Θεός». Ηλίας Πετρόπουλος. 
Ο φακός τον συναντάει στο γραφείο του, στο Παρίσι, όπου έζησε αυτοεξόριστος τα τελευταία τριάντα χρόνια όταν, απογοητευμένος από την πολιτική της πατρίδας του και κουρασμένος από τις αλλεπάλληλες καταδιώξεις και φυλακίσεις, αποφασίζει να εγκαταλείψει την Ελλάδα.
Σε αυτήν την τελευταία του συνέντευξη -μερικούς μήνες μετά πέθανε από καρκίνο (3 Σεπτέμβρη 2003)- ο Πετρόπουλος μας ταξιδεύει σε άγνωστα τοπία της παράδοσης και της ελληνικότητάς μας και μας γνωρίζει με όλους αυτούς τους ανθρώπους του κοινωνικού υπογείου που κυριάρχησαν στα βιβλία του.
Σκηνοθεσία: Καλλιόπη Λεγάκη Σενάριο: Καλλιόπη Λεγάκη Φωτογραφία: Γιάννης Μισουρίδης Μοντάζ: Ηλίας Δημητρίου Ήχος: Γιώργος Βασιλείου Μουσική: Νίκος Παπαδογούλας Παραγωγός: Μαρία Γεντέκου Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ, EKK, Portolanos Films, 2004

http://www.dailymotion.com/video/xe42aq_%CE%B7%CE%BB%CE%AF%CE%B1%CF%82-%CF%80%CE%B5%CF%84%CF%81%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82_people?start=6

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2013

Mindthreat: «Τα νεοσύστατα εγχώρια σχήματα που παίζουν αυτή τη μουσική επειδή 'έχει πέραση’, το μόνο που καταφέρνουν είναι να καταλήγουν να παίζουν τα ίδια και τα ίδια»

Metalcore σκηνή υπάρχει και στη χώρα μας και δίνει δυναμικό παρών. Λίγες ημέρες πριν από τη συναυλία τους μαζί με τους Trendy Hooliguns, τους Dreams To Let και τους Inveria, οι Mindthreat μίλησαν στο SawBiz.gr για το metalcore στην Ελλάδα, καθώς και για τα επικείμενα σχέδια τους!
Είστε ένα συγκρότημα με μόλις δύο χρόνια ζωής και 2 ΕPs. Συστηθείτε μας...
Καλησπέρα και από εμάς. Ακριβώς όπως ειπώθηκε είμαστε συγκρότημα δύο χρόνων με μόλις δυο EP, το Amidst your Bloodlines που κυκλοφόρησε το 2011 και το Where the lights are dead που κυκλοφόρησε το 2013. Το αξιοσημείωτο στη μικρή ζωή του συγκροτήματος είναι η συμμετοχή μας στο μεγαλύτερο Metal Festival του κόσμου Wacken Open Air του 2012, μοιραζόμενοι τη σκήνη με κάποια από τα πιο μεγάλα και πιο ιστορικά ονόματα στο χώρο της μουσικής μας.
Αν και τα τελευταία χρόνια στην χώρα παρατηρείται μια άνθηση σε πιο stoner rock σχήματα, εσείς μαζί ίσως με τους Trendy Hooliguns, φαίνεται πως αποτελείτε μια ελληνική metalcore μειονότητα. Κατά πόσο, αυτό έχει βάση και ποια είναι η άποψη σας για την εγχώρια σκηνή;
Το ότι παίζουμε metalcore σίγουρα δεν έχει βάση. Γενικότερα πάντως παρατηρείται μια τάση από πολλά νέα σχήματα να κλίνουν προς τη μόδα, που αυτή σήμερα είναι το metalcore ή κάτι παρεμφερές αυτού, μη δίνοντας σημασία στον πραγματικό λόγο ύπαρξης μιας μπάντας. Φυσικά στο εξωτερικό υπάρχουν πολλές αξιόλογες metalcore μπάντες οι οποίες έχουνε προσφέρει πολλές καινοτομίες στο μουσικό στερέωμα. Όμως τα νεοσύστατα εγχώρια σχήματα που παίζουν αυτή τη μουσική επειδή «έχει πέραση», το μόνο που καταφέρνουν είναι να καταλήγουν να παίζουν τα ίδια και τα ίδια, χωρίς καμία έμπνευση και μουσική κατάρτιση. Πολλοί από αυτούς ενδεχομένως να μην έχουν ή να μην είχανε ποτέ καμμία σχέση με το metal (!). Στην περίπτωση που κάποιο συγκρότημα από όλα αυτά καταφέρει κάτι παραπάνω από το να κάνει live μποστά σε φίλους του κάθε Σάββατο στο πιο τελειωμένο club της Αθήνας, είναι σίγουρο ότι μέσα σε πολύ μικρο χρονικό διαστημα θα ξεχαστεί σαν να μην υπήρξε ποτέ !

Μουσικός περίπατος από τη Λυρική στην Αθήνα

Τριάντα έξι χρόνια συμπληρώνονται από τον θάνατο της Μαρίας Κάλλας, στις 16 Σεπτεμβρίου 1977, και με αφορμή την επέτειο αυτή η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τη μνήμη της με μια σειρά... αλλιώτικων εκδηλώσεων.
Προτείνει, λοιπόν, στο μουσικόφιλο κοινό της Αθήνας, την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου, να ακολουθήσει τους μουσικούς της σε έναν απογευματινό μουσικό περίπατο σε πέντε πράξεις, που θα γεμίσουν τους δρόμους και τις πλατείες του κέντρου της πόλης με τις διάσημες άριες οι οποίες σημαδεύτηκαν για πάντα από τις μοναδικές ερμηνείες της

Μία διάσημη φωτογραφία της δεκαετίας του ΄40

Αυτή η σουρεαλιστική φωτογραφία τραβήχτηκε από τον Philippe Halsman τόσο ως φόρος τιμής στη νέα ατομική εποχή, όσο και στο σουρεαλιστικό αριστούργημα του Σαλβαδόρ Νταλί "Leda Atomica". Η φωτογραφία είναι στην πραγματικότητα ένας παράξενος συνδυασμός ανθρώπων που πηδάνε στον αέρα, νερού, και γατιών που τις πετούσαν στον αέρα. Για να πετύχουν αυτήν την συγκεκριμένη λήψη χρειάστηκαν συνολικά 6 ώρες, 28 πηδήματα στον αέρα, και διάφοροι βοηθοί που πετούσαν πράγματα στον αέρα.

Πηγή: www.lifo.gr

Δέκα φιλοσοφικά αναγνώσματα

Επί δέκα εβδομάδες, από τις αρχές Ιουλίου, έλληνες συγγραφείς  πρότειναν στο ΒΗΜΑ  δέκα βιβλία ο καθένας σχετικά με ένα θέμα ή ένα λογοτεχνικό είδος με το οποίο έχουν ασχοληθεί ιδιαίτερα. Εκατό τίτλοι, κυρίως πεζογραφήματα ή πραγματικές αφηγήσεις αλλά και μελέτες έγκυρες αλλά ευανάγνωστες για τη μουσική (Χίλντα Παπαδημητρίου), για την ψυχολογία (Γιάννης Ζέρβας), για την Αθήνα (Τόνια Καφετζάκη, Θανάσης Γιοχάλας), για τον στρατοπεδικό εγκλεισμό (Οντέτ Βαρών-Βασσάρ), για το Βυζάντιο (Παναγιώτης Αγαπητός), για το φαγητό (Επίκουρος). Μας πρότειναν κλασικά κείμενα από τη λογοτεχνία του Φανταστικού (Μάκης Πανώριος) και την ερωτική λογοτεχνία (Ανδρέας Στάικος) και ενδιαφέροντα μαθηματικά μυθιστορήματα (Τεύκρος Μιχαηλίδης).

Η σειρά «Δέκα συγγραφείς, δέκα βιβλία» ολοκληρώνεται με δέκα βιβλία που προτείνει ο Δούκας Καπάνταης. Συγγραφέας και κύριος ερευνητής Φιλοσοφίας στο Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Φιλοσοφίας της Ακαδημίας Αθηνών, με ειδίκευση στην αρχαία ελληνική Μεταφυσική και Λογική και στη νεότερη φιλοσοφική Λογική, προτείνει δέκα τίτλους για φιλοσοφικές σχολές και ερωτήματα στα οποία απαντά η Φιλοσοφία από τους προσωκρατικούς και τον Πλάτωνα ως τον Χάιντεγκερ, που δεν θα πρέπει να λείπουν από τη βιβλιοθήκη όσων ενδιαφέρονται για τη Φιλοσοφία.

Το 42ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως

Από το Ζάππειο πίσω, έντεκα χρόνια μετά, στο Πεδίον του Άρεως. Εκεί θα διεξαχθεί εφέτος το 42ο Φεστιβάλ Βιβλίου που συνδιοργανώνουν ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βιβλίου (ΣΕΚΒ) και η Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία με τη Unicef και τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ). Το φεστιβάλ τελεί υπό την Αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και θα ανοίξει τις πύλες του την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου, με τη συμμετοχή 150 εκδοτικών οίκων.

Ώρες λειτουργίας του φεστιβάλ: Δευτέρα έως Πέμπτη 18.00-22.30, Παρασκευή και Σάββατο: 18.00-23.00, Κυριακή: 11:00-22.30.

Σε ελληνικές θάλασσες «πλέει» το Μουσείο Μπενάκη

«Πρωταγωνίστρια» η ελληνική θάλασσα σε έκθεση που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη από τις 4 Οκτωβρίου έως τις 5 Ιανουαρίου. Συνολικά, 350 θαλασσινές εικόνες από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα έως σήμερα φιλοξενούνται στο Κτήριο της Οδού Πειραιώς.

Στο πέρασμα των αιώνων η ελληνική θάλασσα άρρηκτα δεμένη με την ιστορία του τόπου και με τη ζωή των κατοίκων του δεν έπαψε να εμπνέει ποιητές και καλλιτέχνες.

Μετά την εφεύρεση της φωτογραφίας στα μισά περίπου του 19ου αιώνα και ως σήμερα, στις ζωγραφικές αναπαραστάσεις του ελληνικού θαλασσινού τοπίου προστέθηκαν αναρίθμητες φωτογραφικές εικόνες του ίδιου θέματος.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 350 περίπου φωτογραφίες χωρισμένες σε πέντε χρονολογικές ενότητες: δεύτερο μισό του 19ου αιώνα - οι πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα, μεσοπόλεμος - μεταπολεμική περίοδος - εποχή της μεταπολίτευσης έως σήμερα.

Το τρομερό παιδί του δανέζικου σινεμά στον κινηματογράφο Άστυ

Με τη νέα ταινία του Λαρς Φον Τρίερ, Nymhomaniac, να συγκεντρώνει τα βλέμματα, ένα αφιέρωμα επτά ημερών στον σκηνοθέτη διοργανώνεται από τις 12 Σεπτεμβρίου στον κινηματογράφο «Άστυ».

Από το Στοιχείο του Εγκλήματος του 1984 έως τη Μελαγχολία του 2011, οι θεατές θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τις ταινίες του προκλητικού, αλλά ιδιοφυούς σκηνοθέτη.

Το Φεστιβάλ διαρκεί έως τις 18 Σεπτεμβρίου. Υπάρχει καθημερινό εισιτήριο για τρεις ταινίες με έξι ευρώ.

Λίγα λόγια για τις ταινίες

Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

Ο Κωνσταντίνος Βήτα σε ακουστικές μεταμορφώσεις

Με μια γοητευτικά... αταίριαστη συνάντηση εγκαινιάζεται, στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου η καινούργια σεζόν στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών: Αυτήν του Κωνσταντίνου Βήτα και της ηλεκτρονικής ποπ μουσικής του με τα ηχοχρώματα των φυσικών οργάνων του ARTefacts Ensemble.
Πριν από δέκα χρόνια, μιλώντας για τη δουλειά του πάνω στις μελωδίες του Μάνου Χατζιδάκι, ο Κωνσταντίνος Βήτα έλεγε ότι αυτό που τον ενδιέφερε ήταν "να απομονώσω το πρώτο υλικό και να το τοποθετήσω σε άγνωστο περιβάλλον". Σήμερα, ένα οργανικό σύνολο με παρόμοιες απόψεις έρχεται να μετασχηματίσει τις δικές του συνθέσεις. Όχι απλώς μεταγράφοντας κάποια κομμάτια του για φυσικά όργανα αλλά παρουσιάζοντας μια μεγάλη αναδρομή στη μουσική του, με απόλυτη ενορχηστρωτική ελευθερία.

Η μαθηματική δομή της ελληνικής γλώσσας και άλλες τέτοιες βλακείες

Ένα καινούργιο παραμύθι κυκλοφορεί τις τελευταίες μέρες στο ελληνικό Διαδίκτυο, ένα κείμενο που διατείνεται ότι “Μιλώντας ελληνικά διατυπώνουμε μαθηματικές εξισώσεις” και  έχει ήδη διαγράψει εντυπωσιακή πορεία, αφού έφτασε να δημοσιευτεί σε προβεβλημένους ιστότοπους σαν το “σκανδαλοθηρικό” παράρτημα του yahoo.gr (το οποίο βέβαια έχει και στο παρελθόν δημοσιεύσει απίστευτες μπαρούφες περί γλώσσας), ή τον γνωστό κυπριακό ιστότοπο CyToday. Κάποιοι φίλοι, και όχι ένας ή δύο, μου ζήτησαν να το σχολιάσω, κι έτσι προέκυψε το σημερινό άρθρο.
Δεν αξίζει να αναδημοσιεύσω ολόκληρη την ηλεμπαρούφα, θα σχολιάσω μερικά σημεία της. Στην αρχή, ο συντάκτης της διατείνεται ότι Η ελληνική γλώσσα δεν είναι τυχαία γλώσσα. Χτίστηκε πάνω στα μαθηματικά, και αυτό που ελάχιστοι ακόμα ξέρουν είναι ότι κάθε λέξη στην ελληνική έχει μαθηματικό υπόβαθρο. Συνεχίζει: Η πιο σημαντική τους ιδιότητα είναι ότι το κάθε γράμμα έχει μια αριθμητική τιμή/αξία, κάθε γράμμα είναι ένας αριθμός, οπότε κατ επέκταση και κάθε λέξη είναι ένας αριθμός.
Θα τα έχετε ξανακούσει αυτά, όταν είπαμε για τους λεξάριθμους, αλλά βέβαια εδώ έχουμε μια θεμελιώδη παρεξήγηση. Το γεγονός ότι στην αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιήθηκαν τα γράμματα του αλφαβήτου ως σύμβολα αναπαράστασης των αριθμών, σε ένα όχι και πολύ βολικό αριθμητικό σύστημα (δοκιμάστε να κάνετε πράξεις και θα δείτε πόσο δύσκολο, αν και όχι αδύνατο, είναι), δεν σημαίνει ότι τα γράμματα είχαν εγγενώς αυτή την ιδιότητα, εννοώ την αριθμητική αξία. Αυτό είναι αντιστροφή της πραγματικότητας. Την αριθμητική αξία την προσλάβανε τα γράμματα μόνο αφού έγινε η αντιστοίχιση, δεν την είχαν ανέκαθεν.
Ποια είναι η αριθμητική αξία κάθε γράμματος, θα το θυμάστε. Αν το έχετε ξεχάσει, ιδού ο πίνακας:
Α          Β          Γ          Δ          Ε          F          Ζ          Η          Θ
1          2          3          4          5          6          7          8          9
Ι          Κ          Λ          Μ          Ν          Ξ          Ο          Π          Q
10       20        30        40         50        60         70        80         90
Ρ          Σ          Τ          Υ           Φ         Χ          Ψ           Ω          ϡ
100      200      300       400       500      600       700        800       900
(κόππα για το 90, σαμπί για το 900).
Ο συντάκτης της ηλεμπαρούφας υποστηρίζει όμως ότι “Μια τεράστια γνώση κλειδωμένη-κωδικοποιημένη μέσα [σε] λέξεις λόγω της μαθηματικών τιμών που έχουν“. Και για να το αποδείξει, φέρνει, μεταξύ άλλων, το εξής παράδειγμα:
ΑΛΦΑ = 1+30+500+1= 532 =>5+3+2= 10 => 1+0= 1

Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου »

Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2013

Κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Σαλβαδόρ Αλιέντε στην Ταινιοθήκη της Ελλάδας

Για τα σαράντα χρόνια από τον θάνατο του Σαλβαδόρ Αλιέντε, διοργανώνεται αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με 22 ταινίες και ντοκιμαντέρ,από τις 5 έως 11 Σεπτεμβρίου.



«Είμαι σίγουρος πως η θυσία μου δεν είναι μάταιη. Έχω την βεβαιότητα, πως θα αποτελέσει τουλάχιστον ένα ηθικό μάθημα για την καταδίκη των κακούργων, των προδοτών, των επίορκων» ήταν τα τελευταία λόγια του Σαλβαδόρ Αλιέντε στην ύστατη ομιλία που απηύθυνε στον χιλιανό λαό, λίγο πριν τον θάνατό του, στις 11 Σεπτεμβρίου 1973, ημέρα που εκδηλώθηκε στην Χιλή το στρατιωτικό πραξικόπημα του δικτάτορα Πινοσέτ.
Για τα σαράντα χρόνια από τον θάνατο του Σαλβαδόρ Αλιέντε, διοργανώνεται αφιέρωμα στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος με 22 ταινίες και ντοκιμαντέρ,από τις 5 έως 11 Σεπτεμβρίου.
Ανάμεσά τους και η ταινία του Κώστα Γαβρά «Ο Αγνοούμενος» ( Missing ,1982) και η «Γλυκιά Πατρίδα» (Sweet Country,1986) του Μιχάλη Κακογιάννη.

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

Burning Man: Ένα φεστιβάλ στη μέση της ερήμου

Περίπου 70.000 άνθρωποι εκτιμάται ότι συμμετέχουν στο ετήσιο φεστιβάλ τέχνης, μουσικής και πολιτισμού «Burning Man» που διοργανώνεται για 27ο έτος στη έρημο της Νέβαδα στις ΗΠΑ.


«Οι συμμετέχοντες αποφασίζουν τι είδους φεστιβάλ είναι το Burning Man» αναφέρουν οι διοργανωτές, επισημαίνοντας την ελευθεριακή νοοτροπία που επικρατεί στην κοινότητά τους, την πόλη που χτίζεται κάθε χρόνο ξαφνικά στη μέση της ερήμου.

Το φεστιβάλ άνοιξε τις πύλες του τη Δευτέρα και θα ολοκληρωθεί, σύμφωνα με την Daily Mail, στις 2 Σεπτεμβρίου όταν οι συμμετέχοντες θα βάλουν φωτιά σε ένα τεράστιο ξύλινο ομοίωμα ανθρώπου που βρίσκεται στο κέντρο του χώρου. Περιμετρικά στήνονται οι σκηνές και το πάρτι ξεκινάει... (Φωτογραφίες από AP και Reuters) 

Δημοσίευση από το TVXS

Ο σουρρεαλιστής Ανδρέας Εμπειρίκος

Στις 2 Σεπτεμβρίου του 1901 γεννιέται ο Έλληνας ποιητής, πεζογράφος, φωτογράφος και ψυχαναλυτής Ανδρέας Εμπειρίκος, ο οποίος έμελλε να γίνει ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ελληνικού υπερρεαλισμού, εξέχουσα μορφή της αποκαλούμενης Γενιάς του '30.
 «Εγώ εξεπαιδεύθην στην καθαρεύουσα. Τα εκφραστικά μου μέσα στη δημοτική ήσαν ακαδημαϊκά, ψεύτικα. Τα 'μαθα. Έγραφα ως δημοτικιστής ώσπου έφθασα στον υπερρεαλισμό. Και έχω ακόμη μερικά κείμενά μου τυπικώς υπερρεαλιστικά. Και σαν νέος που ήμουν και παιδί, δεν ήμουν καν δημοτικιστής, με την έννοια που λέμε σήμερα, ήμουν μαλλιαρός, μαθητής του Ψυχάρη, κάτοχος της γραμματικής του».
Το παραπάνω απόσπασμα είναι από την ομιλία του Ανδρέα Εμπειρίκου στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης, 22 Μαρτίου 1973.

Το ζήτημα πια έχει τεθεί:
Ή θα εξακολουθούμε να γονατίζουμε
Όπως αυτός Ο δραπέτης
Ή θα σηκώσουμε άλλον πύργο ατίθασο
απέναντί τους.

Μιχάλης Κατσαρός

όστρια

Συγγενικές σχέσεις

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top