του Κώστα Τερζή
Δύο σημαντικούς Ευρωπαίους ντοκιμαντερίστες, με θητεία στο κοινωνικό - πολιτικό ντοκιμαντέρ, τιμά φέτος το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (που θα διεξαχθεί από τις 13 έως τις 22 Μαρτίου), τον Αυστριακό σκηνοθέτη Χούμπερτ Ζάουπερ και τον Ρουμάνο συνάδελφό του Αλεξάντρου Σόλομον. Ο Χ. Ζάουπερ έχει συνδεθεί με το διεισδυτικό ντοκιμαντέρ «Ο εφιάλτης του Δαρβίνου» (2004), που στηλιτεύει την εκμετάλλευση της αφρικανικής ηπείρου από τον δυτικό κόσμο (εξετάζει την αποικιοκρατική αλιεία στη Λίμνη Βικτώρια στην Τανζανία, περιοχή που μαστίζεται από την απόλυτη φτώχεια, ενώ χιλιάδες τόνοι ψαριών αλιεύονται καθημερινά και αποστέλλονται σε κράτη της Δύσης).
Η Αφρική έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τον Ζάουπερ. Το 1998 με το «Kisangani Diary» κατέγραψε την οδυνηρή εμπειρία εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων Χούτου της Ρουάντα στη ζούγκλα του Ζαΐρ, ενώ στο περσινό «We Come as Friends» (2014) αποτυπώνεται ένα νεο-αποικιοκρατικό πείραμα που συντελείται στο Νότιο Σουδάν.
Άλλες ταινίες του Ζάουπερ είναι το «Οn the Road with Emi» (1993), όπου πρωταγωνιστής είναι ο διευθυντής ενός τσίρκου και το «Alone with our Stories» (2002) μια καταγγελία για την ενδοοικογενειακή βία.
Ο Ρουμάνος Αλ. Σόλομον είναι σκηνοθέτης, διευθυντής φωτογραφίας και παραγωγός, γεννημένος το 1966 στο Βουκουρέστι. Στο «Kapitalism: Our Improved Formula» (2010) σκιαγραφεί τη σύγχρονη Ρουμανία, μετέωρη ανάμεσα στο "χθεσινό" καθεστώς του Τσαουσέσκου και τον καπιταλισμό του σήμερα, ενώ στο «Apocalypse On Wheels» (2008) κινηματογραφεί από τη θέση του συνοδηγού πέντε ανθρώπους που οδηγούν στους δρόμους του Βουκουρεστίου -έναν καθρέφτη της ρουμανικής κοινωνίας.
Τέλος, "ερεθιστική" κινηματογραφικά είναι η αληθινή ιστορία που ο Σόλομον αφηγείται στο «The Great Communist Bank Robbery» (2004). Μια ομάδα πρώην καθεστωτικών κομμουνιστών που το 1959 λήστεψε τη Ρουμανική Εθνική Τράπεζα, με στόχο να πλήξει το απολυταρχικό σύστημα. Μετά τη σύλληψή τους, το καθεστώς τους υποχρέωσε να πρωταγωνιστήσουν στην προπαγανδιστική ταινία «Reconstruction», μια αναπαράσταση του περιστατικού με την υπόσχεση να μειωθούν οι ποινές τους. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων όμως οι δράστες εκτελέστηκαν.
Δύο σημαντικούς Ευρωπαίους ντοκιμαντερίστες, με θητεία στο κοινωνικό - πολιτικό ντοκιμαντέρ, τιμά φέτος το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (που θα διεξαχθεί από τις 13 έως τις 22 Μαρτίου), τον Αυστριακό σκηνοθέτη Χούμπερτ Ζάουπερ και τον Ρουμάνο συνάδελφό του Αλεξάντρου Σόλομον. Ο Χ. Ζάουπερ έχει συνδεθεί με το διεισδυτικό ντοκιμαντέρ «Ο εφιάλτης του Δαρβίνου» (2004), που στηλιτεύει την εκμετάλλευση της αφρικανικής ηπείρου από τον δυτικό κόσμο (εξετάζει την αποικιοκρατική αλιεία στη Λίμνη Βικτώρια στην Τανζανία, περιοχή που μαστίζεται από την απόλυτη φτώχεια, ενώ χιλιάδες τόνοι ψαριών αλιεύονται καθημερινά και αποστέλλονται σε κράτη της Δύσης).
Η Αφρική έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τον Ζάουπερ. Το 1998 με το «Kisangani Diary» κατέγραψε την οδυνηρή εμπειρία εκατοντάδων χιλιάδων προσφύγων Χούτου της Ρουάντα στη ζούγκλα του Ζαΐρ, ενώ στο περσινό «We Come as Friends» (2014) αποτυπώνεται ένα νεο-αποικιοκρατικό πείραμα που συντελείται στο Νότιο Σουδάν.
Άλλες ταινίες του Ζάουπερ είναι το «Οn the Road with Emi» (1993), όπου πρωταγωνιστής είναι ο διευθυντής ενός τσίρκου και το «Alone with our Stories» (2002) μια καταγγελία για την ενδοοικογενειακή βία.
Ο Ρουμάνος Αλ. Σόλομον είναι σκηνοθέτης, διευθυντής φωτογραφίας και παραγωγός, γεννημένος το 1966 στο Βουκουρέστι. Στο «Kapitalism: Our Improved Formula» (2010) σκιαγραφεί τη σύγχρονη Ρουμανία, μετέωρη ανάμεσα στο "χθεσινό" καθεστώς του Τσαουσέσκου και τον καπιταλισμό του σήμερα, ενώ στο «Apocalypse On Wheels» (2008) κινηματογραφεί από τη θέση του συνοδηγού πέντε ανθρώπους που οδηγούν στους δρόμους του Βουκουρεστίου -έναν καθρέφτη της ρουμανικής κοινωνίας.
Τέλος, "ερεθιστική" κινηματογραφικά είναι η αληθινή ιστορία που ο Σόλομον αφηγείται στο «The Great Communist Bank Robbery» (2004). Μια ομάδα πρώην καθεστωτικών κομμουνιστών που το 1959 λήστεψε τη Ρουμανική Εθνική Τράπεζα, με στόχο να πλήξει το απολυταρχικό σύστημα. Μετά τη σύλληψή τους, το καθεστώς τους υποχρέωσε να πρωταγωνιστήσουν στην προπαγανδιστική ταινία «Reconstruction», μια αναπαράσταση του περιστατικού με την υπόσχεση να μειωθούν οι ποινές τους. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των γυρισμάτων όμως οι δράστες εκτελέστηκαν.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου