Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

Ο Δεκέμβρης του 2008 στις αίθουσες του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

6:33 π.μ.


Το χρονικό μιας εξέγερσης

Με γεμάτες αίθουσες, διαδρομές από τις αποθήκες του λιμανιού στον κινηματογράφο και πάλι πίσω και με δεκάδες προβολές συνεχίστηκε το 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου αιώνα. Ανάμεσα στις ταινίες που προβλήθηκαν και ο Οργισμένος Δεκέμβρης της Χρύσας Τζαλέπη και του Άκη Κερσανίδη για τα γεγονότα που ακολούθησαν τη δολοφονία του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου.

Τις πρώτες ημέρες μετά τη δολοφονία του 16χρονου μαθητή, μια ομάδα ανθρώπων συναντήθηκε στη Θεσσαλονίκη και αποφάσισε να καταγράψει τα γεγονότα και την κοινωνική αντίδραση των ανθρώπων της πόλης. Μέσα από την κινηματογράφηση εικόνων, καθώς και από συνεντεύξεις που ελήφθησαν τις πρώτες τρεις εβδομάδες από τη δολοφονία του νεαρού μαθητή, οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ προσπαθούν να απαντήσουν στο ερώτημα «τι ήταν η εξέγερση του Δεκέμβρη;»

Η ταινία έχει, βέβαια, συγκεκριμένη άποψη την οποία και στηρίζει, παραβλέποντας ίσως κάποιες πλευρές του ζητήματος, παρ’ όλα αυτά οι κινηματογραφιστές κάνουν πολύ καλή χρήση του υλικού (φωτογραφίες, συνεντεύξεις, βίντεο) και παρουσιάζουν ίσως ένα από τα πιο ολοκληρωμένα ντοκιμαντέρ που έχουν γυριστεί μέχρι στιγμής για τα γεγονότα του Δεκέμβρη του 2008.

Το Άβατον της Ορσαλίας Δημητρίου αποτελεί περισσότερο μια διδακτορική διατριβή -όπως άλλωστε τόνισε και η ίδια η δημιουργός-, παρά ένα ντοκιμαντέρ. Στο επίκεντρο βρίσκεται η χρήση του δημοσίου χώρου στα Εξάρχεια. Το Άβατον είναι λίγο άνισο, με το πρώτο -αρκετά ενδιαφέρον- κομμάτι να αναφέρεται στις προσπάθειες των κατοίκων της περιοχής να διώξουν τους εμπόρους ναρκωτικών από την πλατεία των Εξαρχείων, ενώ το δεύτερο ασχολείται με την κατάληψη στο παρκάκι της Ναυαρίνου.

Ο χωρικός και ο κληρικός είναι μια ταινία που αφηγείται τη ζωή δύο 80χρονων Ιταλών. Ο ένας, αγρότης, ζει στο κτήμα του στην Τοσκάνη χρησιμοποιώντας παραδοσιακές μεθόδους καλλιέργειας. Την ίδια στιγμή, ο πατήρ Ορέστε τα «βάζει» με την πορνεία. Μπορεί τα δύο θέματα να φαίνονται ασύνδετα μεταξύ τους, ωστόσο, το ντοκιμαντέρ της Έστερ Ποντέμσκι είναι μια τρυφερή και συγκινητική καταγραφή των καθημερινών αγώνων των δύο ανδρών.

Στο Χαμένος στη Θρησκεία, ένας Γερμανός ντοκιμαντερίστας αναρωτιέται για την ύπαρξη (ή μη) του Θεού. Με πατέρα προτεστάντη, μητέρα εβραία, αδελφή που έχει ασπαστεί τον σαμανισμό, πεθερό μουσουλμάνο, πεθερά καθολική, ο Μαρκ Μπουρθ ξεκινά μια αναζήτηση θρησκείας για τα παιδιά του. Το Χαμένος στη Θρησκεία διαθέτει μοντέρνα κινηματογράφηση, χιούμορ, ενώ αποτελεί μια νευρωτική προσέγγιση σε ζητήματα πίστης και στο μεγάλο ερώτημα που κατά καιρούς απασχολεί όλους τους ανθρώπους: Υπάρχει Θεός; Και αν ναι πόσοι θεοί υπάρχουν;

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο σκηνοθέτης Γιαν Τενχάβεν μίλησε για την ταινία του Φθινοπωρινό χρυσάφι, που αφηγείται την ιστορία πέντε ηλικιωμένων αθλητών που θέλουν να λάβουν μέρος στο παγκόσμιο πρωτάθλημα στίβου ηλικιωμένων. Η ιδέα προέκυψε από ένα δημοσίευμα εφημερίδας. «Αρχικά νόμιζα ότι θα αντικρίσω κάτι τρομακτικά παράξενο. Ωστόσο, γνωρίζοντας αυτά τα άτομα, άλλαξε η αντίληψή μου περί νέων και γέρων ανθρώπων. Μερικές φορές, εγώ ο ίδιος αισθανόμουν πολύ γέρος, είναι η αλήθεια», εξομολογήθηκε ο δημιουργός. Όταν ο σκηνοθέτης συνάντησε έναν από τους πρωταγωνιστές του, εκείνος ήταν 98 ετών. «Θα συμμετάσχω στην ταινία σου, αλλά δεν ξέρω αν θα τα καταφέρω ως το τέλος», είπε στον δημιουργό.
Παράλληλα, συνεχίζεται το αφιέρωμα Έτσι Είμαι: Ανατρέποντας Προκαταλήψεις για τις δυσκολίες και τους αγώνες των ατόμων με αναπτυξιακά και διανοητικά προβλήματα.

Το 13ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ διαρκεί έως τις 20 Μαρτίου.

Πηγή: http://news.in.gr/culture/article/?aid=1231099545

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top