Πέμπτη 23 Ιουνίου 2011

Εικόνες μιας άλλης Αθήνας στο Μπενάκη

6:56 π.μ.


Εκθεση φωτογραφιών του Τζ. Ρόμπερτσον από το 1853 και 1854

Οι φουστανελοφόροι που ποζάρουν ανάμεσα στα μνημεία, οι φύλακες και οι επισκέπτες που ξεχωρίζουν από τα δυτικά τους ρούχα και τα ίδια τα ερείπια σε μορφή αλλιώτικη από τη σημερινή, όπως διασώθηκαν μέσα στο χρόνο ή όπως ήταν, μόλις ήρθαν στο φως από τις πρώτες ανασκαφές.

Αυτές οι φωτογραφίες που ο Τζέιμς Ρόμπερτσον, χαράκτης και φωτογράφος τράβηξε στην Ελλάδα ανάμεσα στο 1853 και 1854, ένα εξαιρετικό σύνολο από σπάνια δείγματα της πρώιμης φωτογραφικής τέχνης παρουσιάζονται από τις 27 Ιουνίου στο Μουσείο Μπενάκη (Κεντρικό κτίριο) σε μία έκθεση που αποτελεί πολύτιμο τεκμήριο του παρελθόντος.

«Τζέιμς Ρόμπερτσον. Φωτογραφίες Ελληνικών Αρχαιοτήτων, 1853-1854» είναι ο τίτλος της και όπως έχουν ως θέμα τις ελληνικές αρχαιότητες συνιστούν ένα μοναδικό αρχείο οπτικών μαρτυριών για τη δραματική κατάσταση που περιήλθαν τα μνημεία από τις λεηλασίες και τους βανδαλισμούς κατά την οθωμανική κυριαρχία. Επιπλέον σήμερα, συμβάλλουν στο έργο της προστασίας τους από τις σύγχρονες απειλές, καθώς αποτελούν πλέον βοήθημα τεκμηρίωσης.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 38 πρωτότυπες φωτογραφικές εκτυπώσεις που περιλαμβάνονται στο portfolio «Photographs by Robertson. Athens and Grecian Antiquities», δωρεά της φίλης του Μουσείου Μπενάκη Ρένας Ανδρεάδη στα Φωτογραφικά Αρχεία του Ιδρύματος. Και όπως προκύπτει από αυτές ο Ρόμπερτσον ακολουθεί την καθιερωμένη διαδρομή των περιηγητών - ζωγράφων του 19ου αιώνα, αρχίζοντας από μνημεία της Ακρόπολης για να συνεχίσει στους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης, η οποία εικονίζεται είτε σε δεύτερο πλάνο είτε ως περίγυρος των αρχαιοτήτων. Αλλωστε εκείνη την εποχή τίποτε άλλο αξιόλογο δεν υπήρχε στην πρωτεύουσα.

Η σειρά ολοκληρώνεται με απόψεις των ναών του Ποσειδώνα στο Σούνιο, της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα και του Απόλλωνα στη Κόρινθο ενώ γενικότερα οι φωτογραφικές συνθέσεις του Ρόμπερτσον χαρακτηρίζονται από την έντονη παρουσία του ανθρώπινου στοιχείου, που παραπέμπει στις αντίστοιχες ζωγραφικές απόψεις της εποχής. Ηδη όμως από το 1839 (με την εφεύρεση της φωτογραφίας) και ως το τέλος του αιώνα, οι ελληνικές αρχαιότητες, κατά κύριο λόγο της Αθήνας θα αποτυπώνονταν από το φακό διακεκριμένων περιηγητών και φωτογράφων, μεταξύ των οποίων και ο Ρόμπερτσον.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top