Το πραγματικό κόστος ενός προϊόντος είναι το ποσό ωρών ζωής που απαιτήθηκε για την παραγωγή του
ΧΕΝΡΙ ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΘΟΡΟ
Αμερικανός φιλόσοφος και λογοτέχνης (1817-1862)
ΧΕΝΡΙ ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΘΟΡΟ
Αμερικανός φιλόσοφος και λογοτέχνης (1817-1862)
«Ψιτ, φοιτητή, ο καπιταλισμός είναι ψοφόσκυλο». Μ' αυτό το σλόγκαν, αναρτημένο σε αφίσες στις εισόδους των Οικονομικών Σχολών πολλών αμερικανικών πανεπιστημίων, οι ριζοσπαστικοί φοιτητικοί κύκλοι στις ΗΠΑ εγκαινιάζουν ένα νέο πεδίο αγώνων. Διευρύνοντας τον παλαιότερο αγώνα για απόρριψη της νεοκλασικής οικονομικής ορθοδοξίας από τους φοιτητές της Σορβόνης το 2005, τότε που με την Εκστρατεία Κατά των Τοξικών Συγγραμμάτων κατήγγειλαν το αποκρουστικό, αντικοινωνικό πρόσωπο της οικονομικής «επιστήμης», τώρα οι Αμερικανοί φοιτητές καλούν τους συναδέλφους τους σε όλο τον κόσμο να ξεκινήσουν έναν «Πόλεμο των Μιμιδίων», ένα καινούργιο σημειολογικό αντάρτικο δηλαδή, που με το ξεμπρόστιασμα της αναξιοπιστίας της οικονομικής θεωρίας θα επιδιώξει τον επαναπροσδιορισμό του περιεχομένου και της διδασκαλίας της.
Ο Πόλεμος των Μιμιδίων
Με αφετηρία την ομάδα των Adbusters στις ΗΠΑ, τους εμπνευστές του κινήματος Occupy Wall Street, που σταδιακά εξελίχθηκε σε παγκόσμιο κίνημα καταλήψεων δημόσιων χώρων, ο νέος φοιτητικός ακτιβισμός καταφεύγει στη θεωρία των μιμιδίων, προκειμένου να διαχύσει στους ακαδημαϊκούς κύκλους συμπεριφορές και αντιλήψεις που θα αντιπαρατεθούν στη σκανδαλώδη εξακολούθηση της διδασκαλίας τής αποδεδειγμένα αναξιόπιστης νεοκλασικής οικονομικής θεωρίας.
Πρόκειται για έναν «ακτιβισμό της αφίσας», όπου το μήνυμα της αντίστασης εικονογραφείται με έξυπνο τρόπο σε χαρτί, κι αυτό με τη σειρά του μπαίνει στους διαδρόμους, στους τοίχους των αιθουσών και στα γραφεία των καθηγητών, σαρκάζοντας, ζητώντας εξηγήσεις, προτρέποντας σε ανατροπή, προκαλώντας την κοινή λογική (εξαιρετικές αφίσες για αναπαραγωγή στο http://kickitover.org/). Το μήνυμα έτσι μετατρέπεται σε μιμίδιο, σ' αυτή τη θεμελιώδη μονάδα μίμησης, που μεταφέρει και διαχέει αντιλήψεις, συμπεριφορές, ιδέες, πεποιθήσεις και μόδες.
Η ουσία του Πολέμου των Μιμιδίων είναι να δημιουργηθεί μια αντι-διαφήμιση που θα κοντράρει την πληροφοριακή ρύπανση που προκαλεί το καθημερινό διαφημιστικό σκουπιδολόι. Αν πιστέψουμε τις στατιστικές του συγκεκριμένου τομέα, ο πολίτης στον αναπτυγμένο κόσμο δέχεται κατά μέσο όρο καθημερινά περίπου 3.000 μηνύματα-μιμίδια, που διαχέουν και συντηρούν τις σημερινές αντικοινωνικές συμπεριφορές και αντιλήψεις. Ο νέος φοιτητικός ακτιβισμός θεωρεί αυτή την πληροφοριακή ρύπανση ζήτημα δημόσιας υγείας, όπως υπήρξε στο παρελθόν το ζήτημα της διάχυσης καρκινογόνων ρυπαντών (αμίαντος, μόλυβδος κ.λπ.) και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως τέτοιο.
Αγώνας ιδεών
Πίσω στους πανεπιστημιακούς χώρους, εκεί όπου η νεοκλασική οικονομία διδάσκεται ως επιστήμη, οι αφίσες του Πολέμου των Μιμιδίων έχουν ήδη εμφανιστεί και ψιθυρίζουν στους διερχόμενους: «Ε! Καθηγητή των Οικονομικών, πώς κι ούτε ένας από σας δεν πρόβλεψε την οικονομική κρίση; Πώς και είναι τόσο λάθος η θεωρία;» κι άλλα παρόμοια, που ζητούν «αναθεώρηση αυτού του ντροπιαστικού μαθήματος» ή θυμίζουν ότι «κανένας άλλος επιστημονικός τομέας δεν υπέστη τέτοιο σοβαρό πλήγμα αξιοπιστίας όσο ο οικονομικός» και τελικά αναρωτιούνται «γιατί δεν αλλάζει κάτι στη διδασκαλία αυτού του παρωχημένου μαθήματος».
Η προοπτική της απο-ανάπτυξης και η αναθεώρηση της αξιολόγησης του «πραγματικού κόστους» των καταναλωτικών αγαθών αποτελεί τον κορμό της αμφισβήτησης του νέου φοιτητικού αντικαπιταλιστικού ακτιβισμού, που απαιτεί «διόρθωση» της διδασκαλίας των Οικονομικών. Είναι ένας αγώνας ιδεών, στα αρχηγεία του αντιπάλου, εκεί δηλαδή όπου τα μιμίδια του πολιτισμού της παρακμής και της βίας αναπαράγονται ως επιστήμη.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου