«Οι
νέοι μου δίνουν αγάπη για ζωή. Δεν θα μιλήσω για το παρελθόν, αλλά για
το όραμά μου», είπε η 67χρονη βραβευμένη περφόρμερ, Μαρίνα Αμπράμοβιτς,
και η περιήγηση στη μέθοδό της και στους στόχους του νεοσύστατου
ινστιτούτου της ξεκίνησε.
Στο πλαίσιο του βαλκανικού φεστιβάλ Transitions, την Παρασκευή στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, η γυναίκα που έδωσε στην περφόμανς καλλιτεχνική υπόσταση, συζήτησε, μετά την παρουσίαση της μεθόδου της, με τον καλλιτεχνικό διευθυντή διαφόρων φεστιβάλ, Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς.
Στο πλαίσιο του βαλκανικού φεστιβάλ Transitions, την Παρασκευή στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς, η γυναίκα που έδωσε στην περφόμανς καλλιτεχνική υπόσταση, συζήτησε, μετά την παρουσίαση της μεθόδου της, με τον καλλιτεχνικό διευθυντή διαφόρων φεστιβάλ, Ζβόνιμιρ Ντομπρόβιτς.
Ανακοίνωσε πως θα
ασχοληθεί με ένα κινηματογραφικό εγχείρημα στην Ελλάδα, που θα
περιστρέφεται γύρω από το «ίνδαλμά» της, όπως είπε, την Μαρία Κάλλας.
Συγκεκριμένα πρόκειται για μια ταινία που η Κάλλας πεθαίνει 7 φορές
οπερατικά και μία στο κρεβάτι στο Παρίσι. Για αυτό το έργο η
Αμπράμοβιτς, όπως είπε ,έχει ζητήσει, μεταξύ άλλων, να συνεργαστεί με
έναν έλληνα σκηνοθέτη, ενώ εκείνο που την γοητεύει στην Κάλλας είναι η
ισορροπία της.«Δυνατή στη σκηνή και ευάλωτη στην προσωπική της ζωή»,
είπε χαρακτηριστικά.
Σαφώς επικριτική με
την πατρίδα της, το Βελιγράδι, η Μαρίνα Αμπράμοβιτς είπε : «Δεν εκτιμούν
τα ταλέντα, το ίδιο και στην Ελλάδα. Σκοτώνετε τους ταλαντούχους
ανθρώπους, δεν τους αφήνετε περιθώρια».
Ξεναγώντας τον θεατή
στα «μονοπάτια» των στόχων και της δουλειάς είπε πως αισθάνεται «πολύ
τυχερή», καθώς διαπίστωσε στα είκοσί της χρόνια πως η περφόρμανς και η
επαφή με το κοινό την ευχαριστούσε.
Ωστόσο, δεν παρέλειψε με αυτοσαρκασμό να πει πως στην αρχή
της καριέρας της πολλοί ήταν εκείνοι που την κορόιδευαν γι’αυτό που
κάνει και ότι χρειάστηκε να περάσουν 40 χρόνια για να την πιστέψει ο
κόσμος.
Ως βασικούς «λίθους»
της περφόρμανς η Μαρίνα Αμπράμοβιτς έθεσε τη διάρκεια και την αντοχή,
ενώ ξεχωρίζοντας την από άλλες μορφές τέχνης της προσέδωσε μια άυλη
«οντότητα».
Νέα περφόμανς στο Λονδίνο
«Συστήνοντας» στο
κοινό το ινστιτούτο της, MAI, που βρίσκεται στο Hudson της Νέας Υόρκης, η
Μαρίνα Αμπράμοβιτς εξήγησε πως σκοπός της είναι να δώσει λόγο και χώρο
στους καλλιτέχνες, ενώ ως ορισμό της πλατφόρμας αυτής προέταξε τα μη
υλικά αγαθά και τα μεγάλης διάρκειας έργα.
Όσο για τα χρώματα
του λογότυπου MAI, που είναι κόκκινο και άσπρο, τους έδωσε μια βιωματική
«απόχρωση» συνδέοντάς τα, παράλληλα, με την κινεζική μυθολογία.
Δίνοντας μια γεύση
της νέας περφόρμανς της που θα λάβει χώρα στο Λονδίνο το επόμενο
καλοκαίρι, είπε πως θα διαρκέσει συνολικά 3 μήνες και 7 – 8 ώρες
ημερησίως.
Η ακραία προσέγγιση
δεν θα λείπει, ενώ η Αμπράμοβιτς δεν δίστασε να αποκαλύψει τους φόβους
της πριν την εκάστοτε περφόρμανς, λέγοντας πως πανικοβάλλεται, αλλά δεν
φοβάται την αποτυχία.
Παράλληλα,
αναφέρθηκε στην περφόμανς της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας
Υόρκης (ΜοΜΑ) το 2010, που προσέλκυσε πλήθος κόσμου, με την Αμπάμοβιτς
να μένει οκτώ ώρες ακίνητη χωρίς να έχει το δικαίωμα να φάει ή να πάει
τουαλέτα. Περιγράφοντας τον μαραθώνιο αυτό, είπε : «δεν πρόκειται απλά
για ένα σόου».
Αναλύοντας τη μέθοδο
Αμπράμοβιτς, η περφόμερ έθεσε ως βασικά συστατικά της «συνταγής» της
την σκληρή προετοιμασία και την αντοχή. Το «κοντέρ» των σωματικών και
πνευματικών ορίων δεν μπορεί να φτάσει σε υψηλές «ταχύτητες» χωρίς την
εξάσκηση, ενώ όπως είπε η Αμπράμοβιτς η μέθοδός ξεκίνησε στο πάρκο του
Μιλάνου, όπου το κοινό επί 25 ώρες έκανε περφόρμανς. Η διαδικασία αυτή
τελέστηκε σε ξαπλωτή, όρθια και καθιστή θέση.
«Το βασικό είναι η
δύναμη της βούλησης. Με την περφόρμανς καθαρίζεις το σώμα σου», είπε η
Μαρίνα Αμπράμοβιτς, ενώ περιέγραψε τις δοκιμασίες. Επί ένα χρόνο δεν
έτρωγε μεσημεριανό, ο μεταβολισμός της είχε διαφοροποιηθεί και το σώμα
είχε διαφορετική οσμή και υγρά.
Όπως ανέφερε, οι
συνήθεις αλλάζουν με τη συνειδητότητα να αυξάνεται και τον «μύθο» του
πόνου να αποκρυσταλλώνεται. Ως βασικό συντελεστή των δοκιμασιών η
Αμπράμοβιτς έθεσε τη δύναμη της σκέψης, ενώ αποκάλυψε πως τη διαδικασία
αυτή σκέφτεται να τη «μεταφέρει» σε βιβλίο.
Αποτυπώνοντας τη δύναμη της περφόρμανς αναφέρθηκε στη συνεργασία της με την τραγουδίστρια Lady Gaga, η οποία μυήθηκε σε αυτήν την δοκιμασία, και χάρη σε αυτή σταμάτησε τη χρήση ναρκωτικών ουσιών.
Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς
άφησε, επίσης, σαφείς αιχμές για την σημερινή ουσία της τέχνης,
βάζοντάς την στον «ασκό» της εμπορευματοποίησης.
«Δεν με νοιάζει εάν φαίνομαι γερασμένη»
Ως οδηγό και
τρίπτυχο της δημιουργίας της προέταξε τη σύλληψη, την αντίληψη και το
περιεχόμενο, ενώ έδωσε στο σώμα δύο διαφορετικές διαστάσεις. Όπως είπε,
υπάρχει ως γυμνό, αλλά και ως ντυμένο.
Η Μαρίνα
Αμπράμοβιτς, παράλληλα, δήλωσε : «όταν εμφανίζομαι γυμνή δεν με νοιάζει
να φαίνομαι γερασμένη», ενώ προσέθεσε: «στην καθημερινότητά μου προσέχω
πως εμφανίζομαι».
Για τη μόδα, δήλωσε
«είμαστε κακομαθημένοι με το θέμα αυτό». Πέρσι έκανε το μοντέλο για τον
Ζιβανσί, και είπε χαρακτηριστικά «μου αρέσει να περνάω πέραν των
γραμμών».
Συνεχίζοντας με το
θέμα της εξωτερικής εμφάνισης η Αμπράμοβιτς δεν δίστασε να αποκαλύψει το
«απωθημένο» της, την έντονη μύτη της, που όπως είπε παρακαλούσε να
είναι σαν της Μπριζίτ Μπαρντό.
Όσο για το θέμα της
σεξουαλικότητας, η Αμπράμοβιτς θύμισε και πάλι στο κοινό τις
συντηρητικές καταβολές της οικογενείας της, που δεν την άφηναν μέχρι 29
χρονών να κυκλοφορεί μετά τις 22:00, και πάνω σε αυτό είπε : «μου άρεσε
όταν είδα γυναίκες να εκδίδονται στο Άμστερνταμ».
Για την τέχνη είπε : «κάθε φορά που υπάρχει οικονομική κρίση
απογειώνεται», ενώ προσέθεσε «εμείς οι καλλιτέχνες έχουμε το τεράστιο
προνόμιο να φτιάχνουμε από τις στάχτες κάτι».Ε. Σταμοπούλου
Newsroom ΔΟΛ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου