Ο χειμερινός χάρτης είναι -κόντρα στην κρίση και σχεδόν διαψεύδοντάς
την- καταιγιστικός. Κι ενώ έχει χαθεί το μέτρο σύγκρισης, που
αποτελούσε ο Λευτέρης Βογιατζής, και το κέντρο που τα τελευταία χρόνια,
με τις όποιες αστοχίες, ήταν το Εθνικό Θέατρο του Γιάννη Χουβαρδά, το
«7» προτείνει 10+6 επιλογές που προαλείφονται να αναδειχθούν στα μεγάλα
sold out της σεζόν.
* Το ότι φτωχύναμε, είναι κάτι που αποτυπώθηκε στις ελάχιστες ξένες μετακλήσεις του φετινού Φεστιβάλ και της σεζόν που ξεκινά. Ιδού όμως ένα μεγάλο θεατρικό γεγονός που θα φιλοξενηθεί σε έναν ιδανικό τόπο, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Η «Κοιλάδα των εκπλήξεων», η νέα δουλειά του μάγου και μύστη της θεατρικής πράξης Πίτερ Μπρουκ, από το παρισινό Theatre des Bouffes du Nord ταξιδεύει στην Ελλάδα (από την 1η ώς τις 6 Δεκεμβρίου), με πρωταγωνίστρια μια συνταρακτική ηθοποιό, την Ελληνίδα Κάθριν Χάντερ. Ο Μπρουκ επιχειρεί το φαινομενικά σκηνικά ανέφικτο: να εξερευνήσει τη λειτουργία του εγκεφάλου ανθρώπων που βλέπουν τον κόσμο κάτω από ένα διαφορετικό φως.
* Πέρασε από τις Συμπληγάδες της «Ιλιάδας» και βγήκε θριαμβευτής. Ειδικά το εξωτερικό τον αποθεώνει για μια παράσταση-άθλο που διαρκώς τελειοποιείται. Και από σήμερα ο Στάθης Λιβαθινός βάζει μπροστά για τους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μπομαρσέ, ένα πολιτικό, όπως λέει, έργο, το οποίο μας γυρνά στις πηγές του θεάτρου και «μυρίζει» comedia del'arte. Φυσικά, η παράσταση θα δουλευτεί ξανά με τη σταθερή ομάδα του μέσα από πολύμηνες πρόβες. Η πρεμιέρα σχεδιάζεται για τον Φεβρουάριο. Ο χώρος αναζητείται ακόμα.
* Μετά τη Χριστίνα Τσίγκου και την Αντιγόνη Βαλάκου, η Σοφία Φιλιππίδου αναμένεται στην εγχώρια παραστασιολογία των μπεκετικών «Ευτυχισμένων Ημερών» να γράψει τη δική της ιστορία. Ηθοποιός κομμένη και ραμμένη, θαρρείς, για την μπεκετική δραματουργία και δη τη Γουίνι, στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου θα σκηνοθετηθεί απ' το δοκιμασμένο δραματουργό μας Γιώργο Μανιώτη. Θα προτιμούσαμε μια πιο «πειραγμένη» και φρέσκια σκηνοθετική ματιά. Η πρεμιέρα τον Φεβρουάριο.
* Η σχέση του με τον Σέξπιρ δεν είναι η πιο στενή. Και μάλλον κάπως αργοπορημένα ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Χουβαρδάς, σκηνοθετεί τον «Αμλετ». Η παράσταση, που θα ανεβεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μετά τον Ιανουάριο, αποτελώντας τη «ναυαρχίδα» του καλλιτεχνικού προγραμματισμού της, δεν θα είναι μια μεγάλη πρόκληση μόνο για το διεθνή πια Ελληνα σκηνοθέτη, αλλά και για τον πρωταγωνιστή Χρήστο Λούλη, τον οποίο θα πλαισιώνουν εξαίρετοι ηθοποιοί. Η Αμαλία Μουτούση ως Γερτρούδη, ο Γιώργος Γάλλος ως Βασιλιάς Κλαύδιος και η Αλκηστις Πουλοπούλου ως Οφηλία, καθώς και οι Θάνος Τοκάκης, Χάρης Φραγκούλης, Ορφέας Αυγουστίδης και Κώστας Βασαρδάνης.
* Στο δυνατό ρεπερτόριο του Θεάτρου Τέχνης, που εισέρχεται με τη Μαριάννα Κάλμπαρη σε νέα εποχή, συναντάμε καλλιτέχνες που βγήκαν από την κοιτίδα του, όπως η suis generis Λένα Κιτσοπούλου -αν και στις αληθινές εκπλήξεις συγκαταλέγεται η παρθενική σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα. Η είδηση όμως είναι άλλη: η κοσμοταξιδεμένη ομάδα Blitz (Αγγελική Παπούλια, Γιώργος Βαλάης, Χρήστος Πασσαλής), που οργώνει πλέον την Ευρώπη, εγκαταλείπει τη μόνιμη αθηναϊκή στέγη της, το Bios, και συστρατεύεται με την ιστορική σκηνή για να παρουσιάσει δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή της -και να γιορτάσει!- το δικό της «Θείο Βάνια», με τίτλο «Vanya 10 χρόνια μετά». Οι ήρωες του τσεχοφικού αριστουργήματος συναντούν, 10 χρόνια μετά, στιγμές του παρελθόντος τους σε ένα εντελώς νέο κείμενο που στην ουσία πραγματεύεται την ερωτική επιθυμία.
* Είναι να απορεί κανείς όχι μόνο γιατί δεν έχει μεταφραστεί διεθνώς, ούτε καν στα αγγλικά, αλλά και γιατί δεν έχει ανεβεί ποτέ, μεταξύ άλλων, και στην Ελλάδα. Ο «Δον Κιχώτης» του Μιχαήλ Μπουλκάκοφ, ένα αυτοβιογραφικό έργο που μιλά για την ανελευθερία του σταλινικού καθεστώτος και διαπραγματεύεται την εύθραυστη σχέση βίας και ουτοπίας, είναι μία από τις δυνατές και εντελώς πολιτικές επιλογές του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Δεν είναι τυχαίο που ανατέθηκε να το σκηνοθετήσει στον Γιάννη Λεοντάρη (σε μετάφραση Ταμίλας Κουλίεβα). Δον Κιχώτης θα είναι ο Γιώργος Καύκας και Σάντσο Πάντσο ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου. Μια πανελλαδική πρωτιά, σε μια παράσταση που δυστυχώς προβλέπεται να περιγράφει τη σημερινή κατάσταση.
* Εχει φιλοτεχνήσει παραστάσεις που παράγουν τεράστιες δόσεις ποίησης: μετά την «Γκόλφω» ήλθε να το αποδείξει κι ο Βοκάκιος («Δεκαήμερο»). Και τώρα ο Νίκος Καραθάνος, ο πρωταγωνιστής που σταθερά εξελίσσεται σε σκηνοθέτη πρώτης γραμμής, ο οποίος φέρει το αληθινά νέο χωρίς να το εκβιάζει, θα ριχτεί στον πρώτο Τσέχοφ της καριέρας του. Σκηνοθετεί τον «Βυσσινόκηπο» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (από τον Απρίλιο).
* Μαρμαρινός-Βέλτσος. Συνδυασμός τουλάχιστον διεγερτικός. «Εγραψα την "Αυτοκρατορία" μέσα στο αδιέξοδο του χρόνου», υποστηρίζει ο Γιώργος Βέλτσος για το θεατρικό έργο του «Αυτοκρατορία - Ι have your data», που ανεβαίνει πρώτη φορά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, πραγματεύεται την «ιστορία της εξουσίας από τη Βαβυλώνα ώς την Ουάσιγκτον» και ενέπνευσε τον Μιχαήλ Μαρμαρινό να το επεξεργαστεί αμέσως μετά τον «Φάουστ» (η πρεμιέρα τον Ιανουάριο).
* Από τις πιο cult σκηνικές παρουσίες της χρονιάς, η πάλαι ποτέ αειθαλής σταρ Ελλάς Ρίκα Διαλυνά ξανανεβαίνει στη σκηνή έπειτα από χρόνια για την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» του Φασμπίντερ, σε ρόλο που της ταιριάζει γάντι. Ακόμη πιο προκλητική κάνει την εμφάνισή της η σκηνοθετική υπογραφή της Αντζελας Μπρούσκου, η οποία μοιράζεται τους ρόλους με τις Καρ. Καραμπέτη, Γιούλικα Σκαφιδά και Παρθενόπη Μπουζούρη.
* Το «Λίλιομ» του Ούγγρου Φέρεντς Μόλναρ, μολονότι είναι ένα από τα αδιαφιλονίκητα αριστουργήματα του κεντροευρωπαϊκού θεάτρου, παραμένει σχεδόν εξαφανισμένο απ' το ελληνικό ρεπερτόριο. Μεταφέρθηκε πολλές φορές στο σινεμά (ακόμη και από τον Φριτς Λανγκ), ο Πουτσίνι και ο Γκέρσουιν θέλησαν -εις μάτην- να το μελοποιήσουν, ενώ τους ρόλους του ερμήνευσαν από τους Σαρλ Μπουαγιέ, Τσαρλς Λότον, Ινγκριντ Μπέργκμαν και Ελία Καζάν μέχρι τους Ελλη Λαμπέτη και Δημήτρη Χορν. Δεν είναι συμπτωματικό το ότι αποφάσισε να το επεξεργαστεί με τη θαυμάσια ομάδα του στην «Πόρτα» ο Θωμάς Μοσχόπουλος, ένας από τους τελευταίους διανοουμένους του θεάτρου μας. Από τις 20 Δεκεμβρίου.
* Ηταν ένα από τα έργα του Δημήτρη Δημητριάδη που ο Λευτέρης Βογιατζής λάτρευε και σχεδίαζε να ανεβάσει. Δεν μας εκπλήσσει, με άλλα λόγια, που ο «Φαέθων» θα κάνει πρεμιέρα στις 20 Ιανουαρίου στη θεατρική στέγη του, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, από ένα νεαρό σκηνοθέτη που ο μεγάλος θεατράνθρωπος είχε διακρίνει εγκαίρως: τον Δημήτρη Καραντζά, ο οποίος πρόφτασε να δοκιμαστεί στη δραματουργία του Δημητριάδη («Κυκλισμός του Τετραγώνου») και να αποθεωθεί (στο Φεστιβάλ της Αβινιόν). Ο θίασος ενδιαφέρων: Αννέζα Παπαδοπούλου, Εύη Σαουλίδου, Σταυρούλα Σιάμου, Περικλής Μουστάκης και Αρης Μπαλής.
* Σε μια χρονιά που ο Τσέχοφ έχει την τιμητική του, θα υπάρχει και ένας «ορθόδοξος» «Βάνιας», πέρα από την πρόταση των Blitz, με σταθερές αξίες. Θα ανεβεί στο θέατρο «Χορν», πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, με τους Γιάννη Φέρτη, Γιάννη Βόγλη, Αλεξία Καλτσίκη και Ερση Μαλικένζου. Οι ηθοποιοί θα μοιραστούν τη σκηνή μαζί με τη σκηνοθέτιδά τους Λιλλύ Μελεμέ.
* Μια Παλαιστίνια «Αντιγόνη» στις μέρες μας δεν μπορεί παρά να συνιστά μια πολιτική πράξη. Μας τη φέρνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά το Εθνικό Θέατρο Παλαιστίνης, σε σκηνοθεσία του Αιγύπτιου Αντέλ Χακίμ, που δρα στη Γαλλία. Η παράσταση, η οποία παρουσιάστηκε στο Theatre des Quartiers d' Ivry, κερδίζοντας το Βραβείο Κριτικών 2012, θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 24 και το Σάββατο 25 Οκτωβρίου (με ελληνικούς υπότιτλους).
* Την ντίβα του αμερικανικού βωβού κυρίως κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, υποδυόμενη τη Νόρμα Ντέσμοντ στη «Λεωφόρο της Δύσης», το αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ με τις 11 υποψηφιότητες για Οσκαρ, θα ζωντανέψει στη σκηνή του Από Μηχανής Θεάτρου μια Ελληνίδα πρωταγωνίστρια, ενδεχομένως από τις ελάχιστες εγχώριες ντίβες, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Το οφείλει στο θεατρικό «Στροχάιμ» του Δημήτρη Δημητριάδη (η πρεμιέρα τον Απρίλιο). Τον pionner σκηνοθέτη του βωβού σινεμά Στροχάιμ υποδύεται ο Ακις Βλουτής. Ο σκηνοθέτης δεν έχει ακόμα «κλείσει».
* Μόλις αποφοίτησε απ' τη σχολή του Εθνικού Θεάτρου, ταλέντο που αρίστευσε, η Ελένη Ράντου είχε την τύχη να της εμπιστευθούν την Κατερίνα στο «Ημέρωμα της Στρίγκλας». Στην «κοιτίδα» της θα επιστρέψει 25 χρόνια μετά, έχοντας διαγράψει μια εντελώς προσωπική πορεία, ξανά με ένα μεγάλο ρόλο: της Φιλουμένα Μαρτουράνο στη «Φιλουμένα» του Εντουάρντο ντε Φίλιπο. Ακόμη ένα ενδιαφέρον «συστατικό» της παράστασης του Εθνικού είναι η σύμπραξή της με τον Νίκο Μαστοράκη. Η πρεμιέρα, τον Φεβρουάριο.
* Το «Βίκτωρ Βικτώρια», τη θρυλική κινηματογραφική ταινία που έκανε γνωστή θεατρικά στην Ελλάδα η Αλίκη Βουγιουκλάκη με τον Βλάση Μπονάτσο, σκηνοθετεί τον Μάρτιο ο Δημήτρης Λιγνάδης στο «Πάνθεον» (που κάνει θεαματική στροφή 180 μοιρών από τη μουσική στο θέατρο). Στο ρόλο τής σοπράνο, που αναγκάζεται να υποδυθεί μια τραβεστί και στην κινηματογραφική επιτυχία του Μπλέικ Εντουαρντς υποδύεται η Τζούλι Αντριους, θα ενσαρκώσει η ικανότατη και στο τραγούδι Μαρία Ναυπλιώτου. Πλέιμποϊ Βίκτωρ ο Αλέξης Γεωργούλης. Μαζί τους ως γκέι σύντροφος της Βικτώριας ο Γιάννης Ζουγανέλης. Ενα τεράστιο στοίχημα. Πώς γεμίζεις ένα θέατρο συναυλιακών διαστάσεων;
πηγή Ελευθεροτυπία
* Το ότι φτωχύναμε, είναι κάτι που αποτυπώθηκε στις ελάχιστες ξένες μετακλήσεις του φετινού Φεστιβάλ και της σεζόν που ξεκινά. Ιδού όμως ένα μεγάλο θεατρικό γεγονός που θα φιλοξενηθεί σε έναν ιδανικό τόπο, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Η «Κοιλάδα των εκπλήξεων», η νέα δουλειά του μάγου και μύστη της θεατρικής πράξης Πίτερ Μπρουκ, από το παρισινό Theatre des Bouffes du Nord ταξιδεύει στην Ελλάδα (από την 1η ώς τις 6 Δεκεμβρίου), με πρωταγωνίστρια μια συνταρακτική ηθοποιό, την Ελληνίδα Κάθριν Χάντερ. Ο Μπρουκ επιχειρεί το φαινομενικά σκηνικά ανέφικτο: να εξερευνήσει τη λειτουργία του εγκεφάλου ανθρώπων που βλέπουν τον κόσμο κάτω από ένα διαφορετικό φως.
* Πέρασε από τις Συμπληγάδες της «Ιλιάδας» και βγήκε θριαμβευτής. Ειδικά το εξωτερικό τον αποθεώνει για μια παράσταση-άθλο που διαρκώς τελειοποιείται. Και από σήμερα ο Στάθης Λιβαθινός βάζει μπροστά για τους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μπομαρσέ, ένα πολιτικό, όπως λέει, έργο, το οποίο μας γυρνά στις πηγές του θεάτρου και «μυρίζει» comedia del'arte. Φυσικά, η παράσταση θα δουλευτεί ξανά με τη σταθερή ομάδα του μέσα από πολύμηνες πρόβες. Η πρεμιέρα σχεδιάζεται για τον Φεβρουάριο. Ο χώρος αναζητείται ακόμα.
* Μετά τη Χριστίνα Τσίγκου και την Αντιγόνη Βαλάκου, η Σοφία Φιλιππίδου αναμένεται στην εγχώρια παραστασιολογία των μπεκετικών «Ευτυχισμένων Ημερών» να γράψει τη δική της ιστορία. Ηθοποιός κομμένη και ραμμένη, θαρρείς, για την μπεκετική δραματουργία και δη τη Γουίνι, στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου θα σκηνοθετηθεί απ' το δοκιμασμένο δραματουργό μας Γιώργο Μανιώτη. Θα προτιμούσαμε μια πιο «πειραγμένη» και φρέσκια σκηνοθετική ματιά. Η πρεμιέρα τον Φεβρουάριο.
* Η σχέση του με τον Σέξπιρ δεν είναι η πιο στενή. Και μάλλον κάπως αργοπορημένα ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Γιάννης Χουβαρδάς, σκηνοθετεί τον «Αμλετ». Η παράσταση, που θα ανεβεί στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μετά τον Ιανουάριο, αποτελώντας τη «ναυαρχίδα» του καλλιτεχνικού προγραμματισμού της, δεν θα είναι μια μεγάλη πρόκληση μόνο για το διεθνή πια Ελληνα σκηνοθέτη, αλλά και για τον πρωταγωνιστή Χρήστο Λούλη, τον οποίο θα πλαισιώνουν εξαίρετοι ηθοποιοί. Η Αμαλία Μουτούση ως Γερτρούδη, ο Γιώργος Γάλλος ως Βασιλιάς Κλαύδιος και η Αλκηστις Πουλοπούλου ως Οφηλία, καθώς και οι Θάνος Τοκάκης, Χάρης Φραγκούλης, Ορφέας Αυγουστίδης και Κώστας Βασαρδάνης.
* Στο δυνατό ρεπερτόριο του Θεάτρου Τέχνης, που εισέρχεται με τη Μαριάννα Κάλμπαρη σε νέα εποχή, συναντάμε καλλιτέχνες που βγήκαν από την κοιτίδα του, όπως η suis generis Λένα Κιτσοπούλου -αν και στις αληθινές εκπλήξεις συγκαταλέγεται η παρθενική σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα. Η είδηση όμως είναι άλλη: η κοσμοταξιδεμένη ομάδα Blitz (Αγγελική Παπούλια, Γιώργος Βαλάης, Χρήστος Πασσαλής), που οργώνει πλέον την Ευρώπη, εγκαταλείπει τη μόνιμη αθηναϊκή στέγη της, το Bios, και συστρατεύεται με την ιστορική σκηνή για να παρουσιάσει δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή της -και να γιορτάσει!- το δικό της «Θείο Βάνια», με τίτλο «Vanya 10 χρόνια μετά». Οι ήρωες του τσεχοφικού αριστουργήματος συναντούν, 10 χρόνια μετά, στιγμές του παρελθόντος τους σε ένα εντελώς νέο κείμενο που στην ουσία πραγματεύεται την ερωτική επιθυμία.
* Είναι να απορεί κανείς όχι μόνο γιατί δεν έχει μεταφραστεί διεθνώς, ούτε καν στα αγγλικά, αλλά και γιατί δεν έχει ανεβεί ποτέ, μεταξύ άλλων, και στην Ελλάδα. Ο «Δον Κιχώτης» του Μιχαήλ Μπουλκάκοφ, ένα αυτοβιογραφικό έργο που μιλά για την ανελευθερία του σταλινικού καθεστώτος και διαπραγματεύεται την εύθραυστη σχέση βίας και ουτοπίας, είναι μία από τις δυνατές και εντελώς πολιτικές επιλογές του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Δεν είναι τυχαίο που ανατέθηκε να το σκηνοθετήσει στον Γιάννη Λεοντάρη (σε μετάφραση Ταμίλας Κουλίεβα). Δον Κιχώτης θα είναι ο Γιώργος Καύκας και Σάντσο Πάντσο ο Παναγιώτης Παπαϊωάννου. Μια πανελλαδική πρωτιά, σε μια παράσταση που δυστυχώς προβλέπεται να περιγράφει τη σημερινή κατάσταση.
* Εχει φιλοτεχνήσει παραστάσεις που παράγουν τεράστιες δόσεις ποίησης: μετά την «Γκόλφω» ήλθε να το αποδείξει κι ο Βοκάκιος («Δεκαήμερο»). Και τώρα ο Νίκος Καραθάνος, ο πρωταγωνιστής που σταθερά εξελίσσεται σε σκηνοθέτη πρώτης γραμμής, ο οποίος φέρει το αληθινά νέο χωρίς να το εκβιάζει, θα ριχτεί στον πρώτο Τσέχοφ της καριέρας του. Σκηνοθετεί τον «Βυσσινόκηπο» στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών (από τον Απρίλιο).
* Μαρμαρινός-Βέλτσος. Συνδυασμός τουλάχιστον διεγερτικός. «Εγραψα την "Αυτοκρατορία" μέσα στο αδιέξοδο του χρόνου», υποστηρίζει ο Γιώργος Βέλτσος για το θεατρικό έργο του «Αυτοκρατορία - Ι have your data», που ανεβαίνει πρώτη φορά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, πραγματεύεται την «ιστορία της εξουσίας από τη Βαβυλώνα ώς την Ουάσιγκτον» και ενέπνευσε τον Μιχαήλ Μαρμαρινό να το επεξεργαστεί αμέσως μετά τον «Φάουστ» (η πρεμιέρα τον Ιανουάριο).
* Από τις πιο cult σκηνικές παρουσίες της χρονιάς, η πάλαι ποτέ αειθαλής σταρ Ελλάς Ρίκα Διαλυνά ξανανεβαίνει στη σκηνή έπειτα από χρόνια για την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ» του Φασμπίντερ, σε ρόλο που της ταιριάζει γάντι. Ακόμη πιο προκλητική κάνει την εμφάνισή της η σκηνοθετική υπογραφή της Αντζελας Μπρούσκου, η οποία μοιράζεται τους ρόλους με τις Καρ. Καραμπέτη, Γιούλικα Σκαφιδά και Παρθενόπη Μπουζούρη.
* Το «Λίλιομ» του Ούγγρου Φέρεντς Μόλναρ, μολονότι είναι ένα από τα αδιαφιλονίκητα αριστουργήματα του κεντροευρωπαϊκού θεάτρου, παραμένει σχεδόν εξαφανισμένο απ' το ελληνικό ρεπερτόριο. Μεταφέρθηκε πολλές φορές στο σινεμά (ακόμη και από τον Φριτς Λανγκ), ο Πουτσίνι και ο Γκέρσουιν θέλησαν -εις μάτην- να το μελοποιήσουν, ενώ τους ρόλους του ερμήνευσαν από τους Σαρλ Μπουαγιέ, Τσαρλς Λότον, Ινγκριντ Μπέργκμαν και Ελία Καζάν μέχρι τους Ελλη Λαμπέτη και Δημήτρη Χορν. Δεν είναι συμπτωματικό το ότι αποφάσισε να το επεξεργαστεί με τη θαυμάσια ομάδα του στην «Πόρτα» ο Θωμάς Μοσχόπουλος, ένας από τους τελευταίους διανοουμένους του θεάτρου μας. Από τις 20 Δεκεμβρίου.
* Ηταν ένα από τα έργα του Δημήτρη Δημητριάδη που ο Λευτέρης Βογιατζής λάτρευε και σχεδίαζε να ανεβάσει. Δεν μας εκπλήσσει, με άλλα λόγια, που ο «Φαέθων» θα κάνει πρεμιέρα στις 20 Ιανουαρίου στη θεατρική στέγη του, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, από ένα νεαρό σκηνοθέτη που ο μεγάλος θεατράνθρωπος είχε διακρίνει εγκαίρως: τον Δημήτρη Καραντζά, ο οποίος πρόφτασε να δοκιμαστεί στη δραματουργία του Δημητριάδη («Κυκλισμός του Τετραγώνου») και να αποθεωθεί (στο Φεστιβάλ της Αβινιόν). Ο θίασος ενδιαφέρων: Αννέζα Παπαδοπούλου, Εύη Σαουλίδου, Σταυρούλα Σιάμου, Περικλής Μουστάκης και Αρης Μπαλής.
* Σε μια χρονιά που ο Τσέχοφ έχει την τιμητική του, θα υπάρχει και ένας «ορθόδοξος» «Βάνιας», πέρα από την πρόταση των Blitz, με σταθερές αξίες. Θα ανεβεί στο θέατρο «Χορν», πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων, με τους Γιάννη Φέρτη, Γιάννη Βόγλη, Αλεξία Καλτσίκη και Ερση Μαλικένζου. Οι ηθοποιοί θα μοιραστούν τη σκηνή μαζί με τη σκηνοθέτιδά τους Λιλλύ Μελεμέ.
* Μια Παλαιστίνια «Αντιγόνη» στις μέρες μας δεν μπορεί παρά να συνιστά μια πολιτική πράξη. Μας τη φέρνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά το Εθνικό Θέατρο Παλαιστίνης, σε σκηνοθεσία του Αιγύπτιου Αντέλ Χακίμ, που δρα στη Γαλλία. Η παράσταση, η οποία παρουσιάστηκε στο Theatre des Quartiers d' Ivry, κερδίζοντας το Βραβείο Κριτικών 2012, θα παρουσιαστεί την Παρασκευή 24 και το Σάββατο 25 Οκτωβρίου (με ελληνικούς υπότιτλους).
* Την ντίβα του αμερικανικού βωβού κυρίως κινηματογράφου Γκλόρια Σουάνσον, υποδυόμενη τη Νόρμα Ντέσμοντ στη «Λεωφόρο της Δύσης», το αριστούργημα του Μπίλι Γουάιλντερ με τις 11 υποψηφιότητες για Οσκαρ, θα ζωντανέψει στη σκηνή του Από Μηχανής Θεάτρου μια Ελληνίδα πρωταγωνίστρια, ενδεχομένως από τις ελάχιστες εγχώριες ντίβες, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. Το οφείλει στο θεατρικό «Στροχάιμ» του Δημήτρη Δημητριάδη (η πρεμιέρα τον Απρίλιο). Τον pionner σκηνοθέτη του βωβού σινεμά Στροχάιμ υποδύεται ο Ακις Βλουτής. Ο σκηνοθέτης δεν έχει ακόμα «κλείσει».
* Μόλις αποφοίτησε απ' τη σχολή του Εθνικού Θεάτρου, ταλέντο που αρίστευσε, η Ελένη Ράντου είχε την τύχη να της εμπιστευθούν την Κατερίνα στο «Ημέρωμα της Στρίγκλας». Στην «κοιτίδα» της θα επιστρέψει 25 χρόνια μετά, έχοντας διαγράψει μια εντελώς προσωπική πορεία, ξανά με ένα μεγάλο ρόλο: της Φιλουμένα Μαρτουράνο στη «Φιλουμένα» του Εντουάρντο ντε Φίλιπο. Ακόμη ένα ενδιαφέρον «συστατικό» της παράστασης του Εθνικού είναι η σύμπραξή της με τον Νίκο Μαστοράκη. Η πρεμιέρα, τον Φεβρουάριο.
* Το «Βίκτωρ Βικτώρια», τη θρυλική κινηματογραφική ταινία που έκανε γνωστή θεατρικά στην Ελλάδα η Αλίκη Βουγιουκλάκη με τον Βλάση Μπονάτσο, σκηνοθετεί τον Μάρτιο ο Δημήτρης Λιγνάδης στο «Πάνθεον» (που κάνει θεαματική στροφή 180 μοιρών από τη μουσική στο θέατρο). Στο ρόλο τής σοπράνο, που αναγκάζεται να υποδυθεί μια τραβεστί και στην κινηματογραφική επιτυχία του Μπλέικ Εντουαρντς υποδύεται η Τζούλι Αντριους, θα ενσαρκώσει η ικανότατη και στο τραγούδι Μαρία Ναυπλιώτου. Πλέιμποϊ Βίκτωρ ο Αλέξης Γεωργούλης. Μαζί τους ως γκέι σύντροφος της Βικτώριας ο Γιάννης Ζουγανέλης. Ενα τεράστιο στοίχημα. Πώς γεμίζεις ένα θέατρο συναυλιακών διαστάσεων;
πηγή Ελευθεροτυπία
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου