Για τους σύγχρονούς του ο Στέφαν Τσβάιχ (1881-1942) ήταν
περισσότερο ένας τεχνίτης της γραφής παρά ένας φιλόσοφος των σελίδων, ο
ποιοτικός εμπορικός συγγραφέας που γλίτωσε το κοινό από τα «τριώροφα
μυθιστορήματα του 19ου αιώνα», όχι ο συνειδητά στρυφνός και υπαινικτικός
Τόμας Μαν. Η πρόσφατη βιογραφία του Τζορτζ Πρόχνικ «The
Impossible Exile: Stefan Zweig at the End of the World» (εκδ. Other
Press) δίνει μια νέα διάσταση στα γεγονότα της ζωής του αυστροεβραίου
λογοτέχνη αποτελώντας ένα δοκίμιο για τη βασανιστική εμπειρία του
συγγραφέα στην εξορία.
Μεταξύ των εξορίστων της χιτλερικής Γερμανίας, από τον Αλμπερτ Αϊνστάιν ως τον Τόμας Μαν, ο Στέφαν Τσβάιχ συνιστά διακριτή περίπτωση. Ενώ οι περισσότεροι πρόσφυγες των γραμμάτων και των τεχνών πέτυχαν να μεταφυτεύσουν την εμπειρία τους σε άλλες κουλτούρες, εκείνος βίωσε ένα διαρκές αίσθημα καταδίωξης, πρώτα στο Λονδίνο, έπειτα στη Νέα Υόρκη, τέλος στη Βραζιλία. Εγκαταλείποντας τη Βιέννη το 1934, όταν το φιλοναζιστικό καθεστώς προχώρησε σε κατ' οίκον έρευνα στο σπίτι του και τη Βρετανία το 1940 όταν οι Γερμανοί βομβάρδιζαν τη χώρα από αέρος, ο Τσβάιχ βρισκόταν πάντα ένα βήμα μπροστά από τον πόλεμο. Ωστόσο ο ίδιος, σύμφωνα με τον βιογράφο του, αισθανόταν ότι οι έξοδοι κινδύνου έκλειναν πίσω του μία προς μία: με την είσοδο των ΗΠΑ στον πόλεμο την επομένη της επίθεσης στο Περλ Χάρμπορ άρχισε να φοβάται μια εισβολή των Ναζί στη Νότια Αμερική. Χωρίς να κινδυνεύει άμεσα να πέσει στα χέρια τους, όπως ο έτερος μεγάλος αυτόχειρας της εποχής, ο φιλόσοφος Βάλτερ Μπένγιαμιν, βρέθηκε σε τέτοιο ψυχολογικό αδιέξοδο ώστε να οδηγηθεί στην αυτοκτονία από κοινού με τη νεαρή, δεύτερη σύζυγό του Λότε Αλτμαν στις 23 Φεβρουαρίου 1942. Η τελευταία του νουβέλα, ολοκληρωμένη την προηγούμενη ημέρα του θανάτου του, προσεγγίζει για πρώτη φορά το ζήτημα του ναζισμού υποδηλώνοντας παράλληλα την πνευματική ασφυξία που ένιωθε: ένας αυστριακός δικηγόρος συλλαμβάνεται από τους Ναζί και υποχρεώνεται να παραμείνει υπό περιορισμό σε ένα άδειο δωμάτιο ξενοδοχείου, στερημένος κάθε επικοινωνία, κοιτώντας τέσσερις άδειους τοίχους.
Σιωπή αντί για σύγκρουση
Πηγή ΤΟ ΒΗΜΑ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου