Τρίτη 29 Μαΐου 2012

Αφιέρωμα στο ρεμπέτικο τραγούδι

Η ιστορία της λέξης “Ρεμπέτικο”
για πρώτη φορά στο διαδίκτυο (24grammata.com)
γράφει ο Γιώργος Δαμιανός
Όσοι έχουν αγαπήσει ή έχουν ασχοληθεί στοιχειωδώς με την ιστορία του ρεμπέτικου, εκνευρίζονται με τη τόσο ρηχή και επιφανειακή παρουσίαση αυτού του είδους τις τελευταίες δεκαετίες και όχι μόνο.Διαμορφώθηκε, εσφαλμένα, η εντύπωση ότι τα τρίχορδα μπουζούκια “γεννήθηκαν” και “δημιούργησαν” στους τεκέδες, ενώ τρίχορδα (πανδουρίδες / μπουζούκια) βρίσκουμε στην Ταναγραία 3ος αιων. π.Χ, σε ψηφιδωτά της Πόλης (5ος αιώνας π.Χ), στο Άγιο Όρος (μονή Κουτλουμουσίου, μονή Γρηγορίου) σε μικρογραφίες της Βενετίας (14ος αιώνας), στο στρατηγό Μακρυγιάννη και πολλούς άλλους. Για πολλούς σημερινούς, κατά προσέγγιση ρεμπετολάτρεις, είναι αδύνατον να διανοηθούν ότι η “γέννηση” του ρεμπέτικου, δε συνδυάζεται, κατά τη γέννηση του, με μπουζούκια και μπαγλάμαδες, με μαγκιά, με τεκέδες, με το περιθώριο. Αντίθετα, η λέξη ρεμπέτικο πρωτοπαρουσιάστηκε για να προσδιορίσει το αστικό εμπορικό τραγούδι στους πρωτοεμφανιζόμενους δίσκους γραμμοφώνου (Κωνσταντινούπολη αρχές 1910). Τούτη η λέξη δε ξεφύτρωσε μέσα από τους καφενέδες και το γλέντι των ανθρώπων της χαράς και του τραγουδιού, δε βγήκε ούτε καν από την περιφρόνηση και την υπεροψία των “καθώς πρέπει νοικοκυραίων”.
Η λέξη ρεμπέτικο, όσο και αν φαίνεται “πεζό” σχηματίστηκε από υπάλληλο δισκογραφικής εταιρείας, για να δηλώσει ένα νέο είδος “ελαφριάς / αστικής μουσικής και στιχουργίας”, που ουδεμία σχέση είχε με την μετέπειτα “μάγκικη” – “περιθωριακή” μετεξέλιξη του.

Θεσσαλονικη: 100 χρόνια λογοτεχνία

Του Γιάννη Μπασκόζου (Το ΒΗΜΑ)
 
Η λογοτεχνική Θεσσαλονίκη που ξέραμε δεν υπάρχει πια. Η πόλη των μύθων του Νικολάου Πεντζίκη, του Γιώργου Δέλιου, του Νίκου Μπακόλα, των παρεών της, του «Κοχλία», της «Διαγωνίου» και όσων τη διαμόρφωσαν λογοτεχνικά είναι ένας ανενεργός μύθος με λίγους επιγόνους να μετεωρίζονται ανάμεσα σε μια πανσπερμία καινούργιων συγγραφέων που αναζητούν άλλους λογοτεχνικούς ουρανούς. «Η πόλη σήμερα δεν έχει ταυτότητα» θα πει ο Θωμάς Κοροβίνης, ένας σύγχρονος πεζογράφος που επίσης εμπνέεται στα γραπτά του από την πόλη.
Αν το 1850 θεωρείται από πολλούς σημείο εκκίνησης του επίσημου πνευματικού βίου της νεότερης Θεσσαλονίκης εξαιτίας της ίδρυσης του πρώτου ελληνικού τυπογραφείου στην πόλη από τον Μιλτιάδη Γκαρπολά - ενέργεια που είχε θετική επίδραση στην εκδοτική δραστηριότητα, στο βιβλιοεμπόριο, στην παιδεία και στη λογοτεχνία -, άλλο τόσο σημαντικό σημείο αποτελούν η απελευθέρωση της πόλης και η ενσωμάτωσή της στο ελληνικό κράτος το 1912, χρονολογία-κλειδί για τις αλλαγές που θα ακολουθήσουν.

Μνήμη Θόδωρου Αγγελόπουλου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Τον Θόδωρο Αγγελόπουλο, τον σκηνοθέτη ο οποίος μέσα από το προσωπικό του ύφος απελευθέρωσε την κινηματογραφική αφήγηση από το μελόδραμα κι ανέδειξε την πραγματικότητα ως δυναμική αφετηρία επίγνωσης και ανατροπής τιμά το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η εκδήλωση-αφιέρωμα στην μνήμη του θα γίνει στις 31 Μαϊου (στις 19.00) στο πλαίσιο του Megaron Plus και η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό με δελτία προτεραιότητας.

Κυριακή 27 Μαΐου 2012

Αφιέρωμα στους Ελληνόφωνους της Κάτω Ιταλίας

24grammata.com – Αφιέρωμα: Οι Ελληνόφωνοι της Κάτω Ιταλίας
γράφει ο Γιώργος Δαμιανός
Σας άνγκλιαdζω…
Άμε στην  γκαλήν ώρα…
Σας έχω στην καρδία….
εγκώ δεν αddηζμονάω (: λησμονώ), έτσι επικοινωνούμε εδώ και καιρό με τον Πασκουάλε Καζίλε για την ηλεκτρονική έκδοση το έργο του Dèi e Zangrèi (στην ιταλική και γκρεκάνικη γλώσσα).
Σε μια χώρα που δεν έχει κυβέρνηση, δεν έχει χρήματα, δεν έχει όραμα, ίσως να θεωρηθεί περιττό να μιλάς για τα αδέλφια μας στη Νότια Ιταλία και να αναζητάς την επιβίωση των αρχαίων ελληνικών εθίμων στην καθημερινότητα των ελληνοφώνων της Καλαβρίας. Ίσως οι περισσότεροι από εσάς να σκεφτείτε: “εδώ χανόμαστε και εσύ μιλάς για τα μικρά και τα ασήμαντα…”
Ίσως οι περισσότεροι από εσάς θεωρούν ότι χανόμαστε, μόνο, γιατί μας λείπουν τα χρήματα.
Στο 24grammata.com συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι “χανόμαστε”, γιατί απλούστατα εξακολουθούμε  να πιστεύουμε μικρές και ασήμαντες τις περιπτώσεις των ελληνόφωνων της Νότιας Ιταλίας, του Πόντου, της Θράκης, του Καστελόριζου και άλλων. Συνεχίζουμε την,  εδώ και δεκαετίες, κρίση της ταυτότητας, που πλήττει τη χώρα μας, ενώ είναι βέβαιο  ότι η κρίση του πολιτισμού μας οδήγησε στην αλλοπρόσαλλη και ανερμάτιστη ζωή και συνεπώς στην οικονομική κατάρρευση.
Ο επίσημος προσκεκλημένος του 24grammata.com τούτης της εβδoμάδας είναι ο ελληνόφωνος Ιταλός μελετητής Πασκουάλε Καζίλε, ο οποίος και αυτός σε πείσμα της εκεί οικονομικής κατάστασης, μας παράδωσε για ηλεκτρονική έκδοση το έργο του Dèi e Zangrèi (στην ιταλική και γκρεκάνικη γλώσσα).

Ομάδα Chameleon, “Εμείς και ο κόσμος” (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ “Επινοώντας την παράσταση”)

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ “Επινοώντας την παράσταση”, που διοργανώνει το θέατρο του Νέου Κόσμου,14 θεατρικές ομάδες σχολιάζουν κωμικά τη σύγχρονη πραγματικότητα. Μία από αυτές τις ομάδες είναι η ομάδα Chameleon που θα παρουσιάσει την παράσταση “Εμείς και ο κόσμος”.
Ομάδα Chameleon, Εμείς και ο κόσμος
Μια εγκυμοσύνη προκαλεί τραγωδία στην ποδοσφαιρική πολιτική γραμμή.
Κρίση.
Υπνωτισμός στο σχολείο με χούλιγκανς που διεκδικούν μια θέση στη δόξα.
Ηθική κρίση.
Μια βόλτα με σκουπίδια ανάβει φωτιές εκεί που δεν υπάρχει (σ)τροφή.
Συνειδησιακή κρίση.
Τι ώρα είναι;
Η ομάδα Chameleon αλλάζει χρώματα ακατάπαυστα.
Ο στόχος φιλόδοξος αλλά εφικτός.
Ώρα είναι να μεθύσουμε! Εμείς και ο κόσμος!
Συντελεστές: Ανδρέας Θεοδώρου, Νικολέτα Ξεναρίου, Νάντια Καραμπογιά, Ζωή Κολλάτου, Σταύρος Κώττας, Χρήστος Στάικος
 Δώμα, Δευτέρα 28.5.2012, ώρα 20:00 & 22:00
            Τρίτη 29.5.2012, ώρα 18:00
Τιμές εισιτηρίων:
10€ (ισχύει για 2 παραστάσεις)
50€ (ισχύει για όλο το φεστιβάλ)
Δείτε όλες τις λεπτομέρειες του φεστιβάλ http://www.theatroneoukosmou.gr/season/epinoontas_tin_parastasi

Δράσεις για την πρωτεύουσα από την ομάδα «Κάθε Σάββατο στην Αθήνα»

Με το βλέμμα στραμμένο στην Αθήνα και στο ερειπωμένο της κέντρο, η ομάδα «Κάθε Σάββατο στην Αθήνα», ξεκινά την πρώτη εικαστική της δράση, με έκθεση 40 Ελλήνων καλλιτεχνών, στην γκαλερί Genesis, στο Κολωνάκι, από αυτό το Σάββατο, 26 του μηνός, έως τις 16 Ιουνίου.
Η ομάδα «Κάθε Σάββατο στην Αθήνα», που ξεκίνησε πριν λίγους μήνες με πρωτοβουλία του δημοσιογράφου-συγγραφέα Νίκου Βατόπουλου και αριθμεί πλέον εκατοντάδες μέλη, έχει σκοπό την εμψύχωση και κατοίκηση του κέντρου της Αθήνας.
Σαν αρχή, εκτός από την έκθεση, η ομάδα προχωρά και σε άλλες δύο δράσεις: τον καθαρισμό από τα γκράφιτι του Νομισματικού Μουσείου, στην οδό Πανεπιστημίου, με την επίβλεψη του τομέα συντήρησης του Νομισματικού Μουσείου, και στη φύτευση τεσσάρων δέντρων στην Πλατεία Δεξαμενής, σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων.
Πηγή: ΑΜΠΕ

Πέμπτη 24 Μαΐου 2012

Rockwave: Ποιοί θα εμφανιστούν στο μεγαλύτερο ροκ γεγονός της χρονιάς

Σε περίπου ένα μήνα ξεκινάει το μεγαλύτερο μουσικό γεγονός της χρονιάς. Στη, 30 Ιουνίου, στη Μαλακάσα, το Terravibe όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή, θα συγκεντρώσει τους «πιστούς» της ροκ σκηνής για να απολαύσουν τα αγαπημένα συγκροτήματα αλλά και να γνωρίσουν τις καινούριες «προσθήκες» του ντόπιου μουσικού στερεώματος.
Στις προσθήκες αυτές εντάσσεται και το ελληνικό ελέκτρο-ποπ συγκρότημα «GAD.» (ή αλλιώς Generalized Anxiety Disorder) που μετράει 4 χρόνια καριέρας στη μουσική σκηνή και θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στις 2 Ιουλίου.
Άξιο αναφοράς είναι επίσης το ελληνικό συγκρότημα «Last Drive», που ξεκίνησε τα πρώτα του βήματα το 1983, κατάφερε να κερδίσει μία σημαντική θέση στην ιστορία της garage (γκάρατζ), ροκ μουσικής και μαζί με τους «Nashville Pussy» και  «Nightstalker», θα συμπληρώσουν το πρόγραμμα της εναρκτήριας μέρας του φεστιβάλ.
Αλλά ας δούμε αναλυτικά τα συγκροτήματα που θα μας τιμήσουν με την παρουσία τους στο φετινό rockwave

Τετάρτη 23 Μαΐου 2012

Πώς ένας στρατηγός έσωσε τη Δύση

Τα μυστικά της νίκης των Ελλήνων επί του περσικού στρατού ένα αυγουστιάτικο πρωινό του 490 μ.Χ. στον Μαραθώνα. Η ανάλυση της μάχης-προτύπου

Κάθε πρωί οι οπλίτες έπαιρναν θέση μάχης μπροστά από το στρατόπεδο. Οι Πέρσες έκαναν το ίδιο. Και για ώρες οι δύο πλευρές στέκονταν η μία απέναντι στην άλλη, αντάλλασσαν προσβολές, έπαιρναν θάρρος και ψήνονταν κάτω από τον καυτό ήλιο του Αυγούστου. Σήμερα όμως οι Ελληνες ήταν σιωπηλοί. Οταν οι δύο στρατοί, ο ελληνικός και ο περσικός, άνισοι μεταξύ τους από κάθε άποψη, βρέθηκαν αντιμέτωποι στην πεδιάδα του Μαραθώνα εκείνο το πρωινό του 490 π.Χ., η αρνητική πρόβλεψη για την έκβαση της μάχης ήταν φανερό ότι έγερνε δραματικά προς το μέρος των Ελλήνων.

Ζωή Δημητρίου: Χορεύοντας με... ρίσκο!

Τα όρια της ανοχής και τα περιθώρια του ρίσκου μέσα στην αυστηρή δομή της σημερινής κοινωνίας αναζητά η χορογράφος Ζωή Δημητρίου με την νέα της δουλειά με τίτλο "You May" που παρουσιάζει στην Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση μεταξύ 24-27 Μαϊου.

Αντλώντας έμπνευση από τον κινηματογράφο και την φιλοσοφία η χορογράφος - η οποία ζει και εργάζεται στο Λονδίνο- διευρύνει το δημιουργικό της της λεξιλόγιο προτείνοντας νέες μορφές σκηνικής αφήγησης.

Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

Κωνσταντίνου και Ελένης

Σήμερα τα μισά σπίτια της Ελλάδας γιορτάζουν, οπότε σκέφτηκα να αφιερώσω το σημερινό άρθρο στη γιορτή αυτή, μια από τις σπουδαιότερες στο εορτολόγιό μας. Αν πιστέψουμε τον πίνακα συχνοτήτων των ελληνικών ονομάτων, βρίσκουμε τον Κωνσταντίνο στη δεύτερη θέση πίσω από τον Γιώργο στα αντρικά (αλλά πολύ κοντά στα άλλα συχνοακουσμένα αντρικά ονόματα, Γιάννη, Δημήτρη και Νίκο), και την Ελένη επίσης δεύτερη στα γυναικεία πίσω από την αναμφισβήτητη πρωταθλήτρια Μαρία. Δεν ξέρω αν η κατάταξη αυτή είναι απόλυτα σωστή, αλλά δίνει μια ιδέα της σχετικής συχνότητας των ονομάτων και της εορτολογικής σπουδαιότητας της μέρας. Και μην ξεχνάμε ότι και η Κωνσταντίνα είναι αρκετά διαδεδομένο όνομα, δέκατο στον γυναικείο κατάλογο -ο Έλενος βέβαια είναι σπανιότατος (αν είναι το αρσενικό της Ελένης) κι έτσι κι αλλιώς γιορτάζει τον Νοέμβριο, όπως κι ο Λένος. Οπότε, μεγάλη γιορτή η σημερινή και να πω και χρόνια πολλά στην αδερφή μου τη Λένα και στον ξάδερφό μου τον Κώστα, αν διαβάζουν, και σε όλους τους άλλους εορτάζοντες φίλους του ιστολογίου. Όμως θα προειδοποιήσω ότι είναι αδύνατο να εξαντλήσω όλες τις πτυχές των δυο ονομάτων, θα κορφολογήσω μερικές και θα αφήσω ενδεχομένως σε σας τη συμπλήρωση.
Ο λόγος που τα δυο ονόματα γιορτάζουν μαζί, είναι βέβαια ότι η αγία Ελένη ήταν η μητέρα του Ρωμαίου αυτοκράτορα Κωνσταντίνου, που έπαιξαν κι οι δυο τον καθοριστικό ρόλο που ξέρουμε στην επικράτηση του χριστιανισμού, γι’ αυτό άλλωστε και η εκκλησία τούς θεωρεί ισαπόστολους, παραβλέποντας, καλώς ή κακώς δεν θα σταθούμε, ότι ο αυτοκράτορας δολοφόνησε τον γιο του και (με εντολή της μητέρας του) τη σύζυγό του. Το όνομα του Κωνσταντίνου έγινε διάσημο από τον Ρωμαίο αυτοκράτορα, της Ελένης ήταν ήδη διάσημο από την πανέμορφη βασίλισσα της Σπάρτης και της Τροίας.
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου »

Κυριακή 20 Μαΐου 2012

Live And Let Live: Το μοναδικό ντοκιμαντέρ για τον Δ. Τσαφέντα (σκην. Μανώλης Δημελλάς)

24grammata.com/ αφιέρωμα: Τσαφέντας / Tsafentas (κλικ εδώ)/ video
αποκλειστικά στο 24grammata.com (με την έγκριση του δημιουργού Μανώλη Δημελλά)
To ηλεκτρονικό περιοδικό 24grammata.com παρουσιάζει, για πρώτη φορά στο διαδίκτυο, το ντοκιμαντέρ του Μανώλη Δημελλά. Πρόκειται για τη μοναδική, παγκοσμίως, κινηματογραφική  έρευνα για τη ζωή και τα κίνητρα του τυραννοκτόνου Δημήτρη Τσαφέντα

Δείτε  http://www.24grammata.com/?p=29055

Το Ρεμπέτικο στο Δημόσιο Λόγο (1931-40)

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΜΠΑΓΙΟΚΑΣ
24grammata- free ebooks
[κατέβασέτο]
Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΛΟΓΟ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ 19ου ΑΙΩΝΑ
1.1 Αναζητώντας την έννοια του ρεμπέτικου 36
1.2. Ρεμπέτικο και θεωρίες της κοινής λογικής 44
1.3. Τα τρία συστήματα επικοινωνίας: η διάδοση, η μετάδοση και η προπαγάνδα 56
1.4. Σημαντικές εξελίξεις που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του ρεμπέτικου από τα μέσα του 19ου αιώνα 66
1.4.1. Συνθήκες διαμόρφωσης του ρεμπέτικου στα παράλια της Μικράς Ασίας από τα μέσα του 19ου αιώνα 66
1.4.2. Η εικόνα των μορφών του λαϊκού πολιτισμού στο δημόσιο λόγο
κατά την περίοδο (1870-1900). 76
1.4.3. Η σχέση του ρεμπέτικου με το θέατρο Σκιών από τις αρχές της δεκαετίας του 1890 89
1.4.4. Η «ιδιαίτερη» αντιμετώπιση του ρεμπέτικου και του μπουζουκιού στη Θεσσαλονίκη 95
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΏΝ ΟΜΑΔΩΝ ΠΟΥ ΕΜΠΛΕΚΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ: ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΟΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
2.1. Εισαγωγή 110
2.2. Η προσέγγιση της κοινωνικής ταυτότητας 113
2.2.1. Η θεωρία της κοινωνικής ταυτότητας 114
2.2.2. Η θεωρία της αυτο-κατηγοριοποίησης 126
2.3. Η πρόσληψη της ομάδας των «μπουζουξήδων»
και της καινοτομίας τους 138
2.4. Η διαδικασία της ψυχολογιοποίησης και η χρήση της από τους πολέμιους αρθρογράφους του ρεμπέτικου 150
24grammata- free ebooks
[κατέβασέτο]

Το μυστήριο με τα ανάκτορα του Μενελάου

Τα έχει όλα. Αρχείο με πινακίδες της Γραμμικής Β γραφής, όπου καταγράφονταν όλες οι παραγωγικές και εμπορικές δραστηριότητες. Οπλα, και μάλιστα σε εξαιρετικά μεγάλο αριθμό. Κτίρια τοιχογραφημένα με χαρακτηριστικά μυκηναϊκά θέματα. Στενές επαφές με τη Μινωική Κρήτη. Και ακόμη, τη σωστή θέση: στην πεδιάδα της Σπάρτης, όπου δεσπόζει, έχοντας οπτική επαφή με τις μυκηναϊκές εγκαταστάσεις στο Παλαιοπύργι, το Αμυκλαίο και το Μενελάιο.

Αυτό το εύρημα στον Αγιο Βασίλειο της Σπάρτης πληροί για τους επιστήμονες διεθνώς όλες τις προϋποθέσεις για να χαρακτηριστεί το μείζον ηγεμονικό κέντρο του μυκηναϊκού πολιτισμού στη Λακωνία στη μέγιστη ακμή του! Με άλλα λόγια, και αν οι μύθοι βγαίνουν αληθινοί, σε αυτό το μυκηναϊκό ανάκτορο στην κοιλάδα του Ευρώτα θα μπορούσε να κυβερνά ο Μενέλαος έχοντας δίπλα του την Ωραία Ελένη. Αλλωστε καμία άλλη μυκηναϊκή θέση στην περιοχή δεν έχει δώσει ως τώρα ενδείξεις ότι μπορεί να είναι το ανακτορικό κέντρο της. Μπορεί λοιπόν να έφθασε η στιγμή που η επιστήμη θα «αγγίξει» τους μυθικούς ήρωες των ομηρικών επών φθάνοντας στην αφετηρία τους.

«Κοίλη» και «κητώεσσα» χαρακτηρίζει ο Ομηρος τη Λακεδαίμονα με την κλειστή πεδιάδα, τους γύρω ορεινούς όγκους και τα φαράγγια της στον περίφημο Κατάλογο των Νεών (Ιλιάδα, Ραψωδία β Δ, στ. 581-587), δηλαδή των πλοίων που είχαν στείλει οι ελληνικές πόλεις εναντίον της Τροίας. Σε μια χαμηλή λοφοσειρά αυτής της πεδιάδας και σε απόσταση περίπου 12 χλμ. από την πόλη είχε αναπτυχθεί το ανακτορικό κέντρο. Και όπως φαίνεται, η εγκατάσταση εδώ είχε αρχίσει από τον 17ο-16ο αιώνα π.Χ.

Οικοδομήματα που καταλαμβάνουν έκταση περίπου 25 στρεμμάτων στον κεντρικό λόφο, ο οποίος έχει πάρει το όνομά του από τον βυζαντινό ναό του Αγίου Βασιλείου, έδειξε η γεωφυσική διασκόπηση. Οσο για τη συνολική έκταση της μυκηναϊκής εγκατάστασης, εκτιμάται ότι υπερέβαινε τα 200 στρέμματα.

Από την εποχή του Σλήμαν αναζητείται το μυκηναϊκό ανάκτορο της Σπάρτης. Ετσι, όταν πριν από λίγα χρόνια η αρχαιολόγος κυρία Αδαμαντία Βασιλογάμβρου ανακοίνωσε την ανεύρεση, καταμεσής της πεδιάδας, τριών πινακίδων Γραμμικής Β γραφής, των πρώτων στη Λακωνία, η είδηση έκανε κυριολεκτικώς πάταγο. Γιατί το βασικό εργαλείο της διοίκησης στη Μυκηναϊκή Εποχή ήταν τα γραπτά αρχεία. Ετσι, αυτά και μόνο μπορεί να πιστοποιήσουν και σήμερα την ανακτορική-διοικητική φύση μιας εγκατάστασης και την υψίστη ιεραρχία της έναντι άλλων.

Οπως όλα τα ανακτορικά κέντρα επομένως, έτσι και αυτό της Σπάρτης θα είχε τους δικούς του γραφείς, που έγραφαν τα κείμενα των πινακίδων, των ετικετών και των σφραγισμάτων, θα διαχειριζόταν τα αγαθά της επικράτειάς του και θα είχε κοινά χαρακτηριστικά αλλά και σχέσεις με τα υπόλοιπα μεγάλα ανακτορικά κέντρα του Αιγαίου της ίδιας εποχής, ενώ θα διατηρούσε και διεθνείς επαφές εντός και εκτός του μυκηναϊκού κόσμου.

«Δε μασάμε...» με τον Σταμάτη Κραουνάκη ξανά από τις 23 Μαΐου


Η επιτυχημένη παράσταση επανέρχεται στο «Αίθριο» του Ελληνικού Κόσμου

Τι και αν περνάμε δύσκολους καιρούς; Τι και αν η αβεβαιότητα διακατέχει την κάθε μας στιγμή; Εμείς… «Δε μασάμε»! Αλλά τραγουδάμε, μαζί με τον Σταμάτη Κραουνάκη και την εκπληκτική παρέα του οι οποίοι τον χειμώνα ξετρέλαναν το κοινό από τη σκηνή της Αθηναΐδας.  

 Αίθριο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Πειραιώς 254, Ταύρος, Τηλ. 212 254 0300, www.theatron254.gr Τιμές Εισιτηρίων: Γενική είσοδος 14 ευρώ Νεανικό (έως 26 ετών) 10 ευρώ Κάτοχοι Persona Κάρτα 10 ευρώ

Σάββατο 19 Μαΐου 2012

Αρχαίοι δρόμοι κάτω από τα πόδια μας

Αποκαλύφθηκαν από τις ανασκαφές σε Ψυρρή, Κολωνό, Πετράλωνα


Δρόμοι γνωστοί που διέτρεχαν την αρχαία Αθήνα αλλά και άγνωστοι που είτε εμφανίζονται μόνον στις γραπτές πηγές είτε και καθόλου. Δρόμοι που ανακαλύπτονται σήμερα κάτω από τη σύγχρονη πόλη, καμιά φορά και σε συνάφεια με νέες αρτηρίες, διότι ανέκαθεν οι οδεύσεις ακολουθούσαν πλην της αναγκαιότητας, τη μορφολογία του εδάφους.

Επτά αρχαίους δρόμους αναφέρει η αρχαιολόγος κυρία Ελένη Μπάνου, προϊσταμένη της Γ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων, ότι ήρθαν στο φως κατά την τελευταία πενταετία στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας: Ψυρρή, Κολωνό, Πετράλωνα. Αλλοτε με ταφικούς περιβόλους _ όπως συνηθιζόταν στην αρχαιότητα_ άλλοτε με επάλληλα οδοστρώματα καθώς η διάρκεια της χρήσης τους ήταν μεγάλη και με τα ίχνη της ορατά ακόμη.

Μεγάλης οικιστικής πυκνότητας είναι σήμερα αυτές οι περιοχές αλλά και στην αρχαιότητα κάθε άλλο παρά ακατοίκητες ήταν ενώ μεγάλος αριθμός δρόμων τις διέτρεχαν συνδέοντας τα άκρα της εκτός των τειχών Αθήνας. Ετσι επί της Λεωκορίου 42 στου Ψυρή οι ανασκαφές αποκάλυψαν τμήμα του τείχους της κλασικής περιόδου (5ος έως και 3ο π. Χ. αιώνας) που σχετίζεται με την οδό των λεγομένων Ηρίων πυλών, που τοποθετούνται στην περιοχή.
Αρχαία οδός που αποκαλύφθηκε σε μήκος 17,30 μέτρων και πλάτος 3 μέτρων στην οδό Μυκάλης ταυτίζεται με την αμαξιτή - δευτερεύουσα οδό, η οποία έβαινε παράλληλα της οδού του Δημόσιου Σήματος.

Βραδιά Rock 'n' Roll - Rockabilly στο θέατρο «Επί Κολωνώ» το Σάββατο 19 Μαΐου

Πρόκειται για μια βραδιά αφιερωμένη στα μουσικά είδη Rock'n'Roll , Rockabilly αλλά και Country Western, που μπορεί να ευδοκίμησαν στην Αμερική από τις αρχές έως τα τέλη της δεκαετίας του '50, όμως έδωσαν το στίγμα και προπαντός τον ρυθμό στα μουσικά είδη που αναπτύχθηκαν τις επόμενες δεκαετίες, όπως η pop και το rock από τα 60'ς και τα 70'ς αλλά και πολλά από τα σημερινά ακούσματα.

Τη συναυλία θα ανοίξουν οι The Duo Jet Band, μια καθαρά live μπάντα με σαφή προσανατολισμό στο rock' n 'roll - rockabilly με ψήγματα country . Η εμμονή τους να χρησιμοποιούν κλασσικά όργανα (ακουστική κιθάρα, κοντραμπάσσο, ηλεκτρική κιθάρα σκάφος τύπου '50 και ένα λιτό σετ τυμπάνων) έχει σαν αποτέλεσμα ο ήχος τους να μοιάζει με τις ηχογραφήσεις της θρυλικής Sun records.

Η Misty Blue Boys θα παίξουν καθαρόαιμο rockabiily των 50's. Πρόκειται για μια μπάντα που δραστηριοποιείται στον συγκεκριμένο χώρο τουλάχιστον πέντε χρόνια και έχει κάνει πολλά δυνατά live σε όλη την Ελλάδα  Τα μέλη των Misty Blue Boys κατά καιρούς έχουν παίξει και με άλλα δυνατά μουσικά σχήματα του είδους με την ανάλογη επιτυχία.

Info: Θέατρο Επί Κολωνώ. Ναυπλίου 12, Κολωνός (από Λένορμαν 94). Τηλ : 210- 5138067, 210- 5143073

Παρασκευή 18 Μαΐου 2012

Καβάφης στο Μέγαρο

Η διαχρονική επίδραση της καβαφικής ποίησης στην παγκόσμια λογοτεχνία και η αμείωτη δραστικότητά της θα προβληθούν σε λογοτεχνική εκδήλωση που διοργανώνει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στους κήπους του Μεγάρου, το βράδυ της Τετάρτης 6 Ιουνίου, στις 9.00 μ.μ.


Οι ποιητές Γιάννης Δάλλας, Κική Δημουλά, Τίτος Πατρίκιος, Κυριάκος Χαραλαμπίδης, καθώς και ο Δημήτρης Μαρωνίτης θα διαβάσουν σε ελληνική μετάφραση δείγματα ξενόγλωσσου «καβαφογενούς» ποιητικού λόγου. «Δεν πρόκειται για κείμενα που εκφράζουν γενικώς το καβαφικό πνεύμα αλλά για ποιήματα που είτε έχουν θέμα τους τον Καβάφη είτε συνομιλούν με την ποίησή του» εξήγησε σε συνέντευξη Τύπου την Τετάρτη 16 Μαΐου ο νεοελληνιστής και ποιητής Νάσος Βαγενάς, ο οποίος θα συντονίσει την εκδήλωση.

Ανακοινώθηκαν οι λίστες των Λογοτεχνικών Βραβείων 2012 του «Διαβάζω»

Αναζωογονημένη και χωρίς δραματική εκδοτική πτώση παρουσιάζεται η πεζογραφία παρά την οικονομική κρίση. Δραστήριοι οι μικροί εκδότες.
Πολιτική, οικονομία, και διαδίκτυο εξακολουθούν να εμπνέουν τους έλληνες συγγραφείς οι οποίοι φαίνεται να θεματοποιούν όλο και περισσότερο την τρέχουσα πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα. Πλούσιο και πολυποίκιλο το μυθιστόρημα, άρτιο το διήγημα, αυξημένο σε τίτλους και υψηλό το επίπεδο του ποιητικού λόγου.
Θύμα της οικονομικής κρίσης η κριτικοφιλολογική μελέτη, με υποτονική εκδοτική παραγωγή. Υψηλότερο το όριο ηλικίας των πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων: άνω των σαράντα ετών οι υποψήφιοι στην πεζογραφία και άνω των τριάντα στην ποίηση. Αυτά είναι τα γενικά συμπεράσματα που εξάγονται από τις βραχείες λίστες για τα Λογοτεχνικά Βραβεία 2012 του περιοδικού «Διαβάζω». Τις βραχείες λίστες για τα βραβεία, που αφορούν τη λογοτεχνική παραγωγή του 2011, ανακοίνωσε, σε συνέντευξη Τύπου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το μεσημέρι της Τετάρτης, ο διευθυντής του περιοδικού Γιάννης Μπασκόζος.


Οι φιναλίστ των βραβείων, τα οποία δεν επιφυλάσσουν εκπλήξεις, ανά κατηγορία είναι:

Τρίτη 15 Μαΐου 2012

Παζάρι βιβλίου στο ΕΚΕΜΕΛ

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Λογοτεχνικής Μετάφρασης (ΕΚΕΜΕΛ) διοργανώνει νέο παζάρι βιβλίου και ειδών εξοπλισμού, το Σάββατο 19 και την Κυριακή 20 Μαΐου στην έδρα του (Παπαδιαμαντοπούλου 4, 4ος όροφος).


Πολλά από τα βιβλία πουλήθηκαν στα προηγούμενα παζάρια του ΕΚΕΜΕΛ, αλλά μια εξονυχιστικότερη έρευνα στις βιβλιοθήκες του ίσως αποκαλύψει διαμάντια και οι τιμές θα είναι ακόμη χαμηλότερες.

Ώρες λειτουργίας: Σάββατο: 12:00 μεσημέρι - 6.00 μ.μ., Κυριακή: 12:00 μεσημέρι -3.00 μ.μ.

Κάννες 2012: Φόρος τιμής στις κλασικές (και αποκαταστημένες) αξίες

Την ώρα που η σχέση ανάμεσα στον σύγχρονο κινηματογράφο και την ιστορική κινηματογραφική μνήμη δείχνει να φθίνει όλο και πιο πολύ από την κυριαρχία της «ψηφιακής εποχής», το φεστιβάλ των Καννών τιμά το παρελθόν μέσα από το παράλληλο πρόγραμμα Cannes Classics που παρουσιάζει ψηφιακά αποκαταστημένες, κλασικές ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Περισσότερα  http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=457832

Κυριακή 13 Μαΐου 2012

Οριστικοποιήθηκε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών

Χωρίς τις παραστάσεις του Berliner Ensemble, του Βασιλικού Δραματικού Θεάτρου της Στοκχόλμης αλλά και του Propeller Theatre Company σε σκηνοθεσία Εντουαρντ Χολ (η συμμετοχή του οποίου στην Επίδαυρο είχε αποκλειστεί από νωρίς αλλά «έπαιζε» ενδεχόμενη εμφάνισή του στο Ηρώδειο), αλλά με την προσθήκη δύο παραγωγών της φημισμένης Schaubuehne και την νέα εμφάνιση της ιδιαίτερα αγαπητής στην χώρα μας ιρλανδέζας ηθοποιού και σκηνοθέτιδας Φιόνα Σω, οριστικοποιήθηκε, τελικά το εφετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών

Μάριο Βάργκας Λιόσα: Αναζητούμε στον πολιτισμό την εγγύηση της επιβίωσης

Ο νομπελίστας συγγραφέας και αμφιλεγόμενος πολιτικός Μάριο Βάργκας Λιόσα γοητεύτηκε στα νιάτα του από την Επανάσταση στην Κούβα και τις ιδέες του κομμουνισμού, κάνοντας αργότερα στροφή προς τον νεοφιλελευθερισμό. Το 1990 κατήλθε υποψήφιος στις προεδρικές εκλογές στο Περού και ηττήθηκε. Η πολιτική δράση του έχει επικριθεί, όμως η μυθοπλαστική αξιοσύνη του δεν χωρεί αμφισβήτηση. Το 2010 η Σουηδική Ακαδημία τού απένειμε την ύψιστη λογοτεχνική διάκριση. «Το Νομπέλ είναι μία εβδομάδα σαν παραμύθι, που την ακολουθεί ένας εφιάλτης υποχρεώσεων» μας είπε σε τηλεφωνική επικοινωνία από τη Μαδρίτη την περασμένη εβδομάδα.
Στο νέο βιβλίο του, το δοκίμιο La civilizaciόn del espectàculo (Ο πολιτισμός του θεάματος), που κυκλοφορεί τώρα στην Ισπανία, ασκεί κριτική στην πολιτική, στη δημοσιογραφία, στις τέχνες και εκφράζει την απογοήτευσή του για τον σύγχρονο πολιτισμό της ελαφρότητας, στον οποίο επιρροή ασκούν οι σεφ, οι σχεδιαστές μόδας, οι τηλεοπτικοί αστέρες και οι ποδοσφαιριστές, καταλαμβάνοντας «την εξέχουσα θέση που κάποτε είχαν οι επιστήμονες, οι φιλόσοφοι και οι μεγάλοι συνθέτες». 

Εικαστικές εμπνεύσεις από ένα Αρχείο

Ζούμε σε κόσμο σφοδρών και ταχύτατων αλλαγών. Μολονότι κοινότοπη, η διαπίστωση δεν είναι γι' αυτό λιγότερο αληθινή... Ένας κόσμος όπου όλα αλλάζουν, ακόμα και το ίδιο το παρελθόν. Ή, τουλάχιστον, ο τρόπος που το αντιλαμβανόμαστε και το ερμηνεύουμε. Το ίδιο αλλάζουν και τα εργαλεία ανάγνωσης του παρελθόντος, που δεν είναι παρά οι κάθε φορά κατασκευές του παρόντος. Προκειμένου να βοηθήσει τα μουσεία, αυτές τις κιβωτούς του παρελθόντος και ταυτόχρονα θεματοφύλακες της μνήμης του, να ανταποκριθούν σε αυτό το συχνά ρευστό και κάποτε δυσερμήνευτο περιβάλλον, το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων επέλεξε ως θέμα της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2012, που εορτάζεται την 18η Μαΐου, «Τα μουσεία σε έναν κόσμο που αλλάζει. Νέες εμπνεύσεις, νέες προκλήσεις». Τα περισσότερα ελληνικά μουσεία θα συμμετάσχουν στον εορτασμό είτε παρατείνοντας το ωράριό τους προκειμένου να διευκολύνουν το κοινό να επισκεφθεί τα εκθέματά τους είτε διοργανώνοντας ποικίλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Τετάρτη 9 Μαΐου 2012

Γιορτή των Τεχνών στο Γκάζι

Αρκετή μουσική – ελληνική και ξένη – αλλά και σινεμά, αρχιτεκτονική, μουσειο-παιδαγωγικές δραστηριότητες περιλαμβάνονται στο φετινό καλοκαιρινό πρόγραμμα της «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων.

 Στο επίκεντρο βρίσκεται η μουσική. Το καθιερωμένο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Τζαζ διοργανώνεται από την Τετάρτη 23 έως την Κυριακή 27 Μαΐου, ενώ στις 28 Μαΐου η βραδιά είναι αφιερωμένη στο σουίνγκ με το Swing for Hope, όπου οι Athens Swing Cats θα παρουσιάσουν χορευτικά σόου.

Την Τετάρτη 30 Μαΐου στη σκηνή θα ανέβει η Λένα Πλάτωνος, ενώ εμφάνιση θα κάνει και ο Γιάννης Αγγελάκας. Την Παρασκευή 1η Ιουνίου θα διοργανωθεί μουσική εκδήλωση για την ανάδειξη των τριών φιναλίστ για το support group που θα ανοίξει τη συναυλία των Red Hot Chili Peppers στις 4 Σεπτεμβρίου στο ΟΑΚΑ.

Την Τρίτη 5 Ιουνίου ανεβαίνει στη σκηνή ο Λάκης Παπαδόπουλος, ο οποίος καλεί πλήθος φίλων του ερμηνευτών να τραγουδήσουν μαζί του, ενώ την Πέμπτη 7 Ιουνίου το ΚΕΘΕΑ διοργανώνει συναυλία με τη συμμετοχή των Φοίβου Δεληβοριά, Νατάσσα Μποφίλιου, Στάθη Δρογώση κ.ά.

Στις 9 Ιουνίου στη σκηνή της «Τεχνόπολις» θα εμφανιστούν οι Vodka Juniors, ενώ ο Νίκος Πορτοκάλογλου θα δώσει συναυλία στις 20 Ιουνίου. Μία ημέρα μετά μουσική θα πλημμυρίσει και πάλι την «Τεχνόπολις» με αφορμή την Ευρωπαϊκή Γιορτή Μουσικής.

Θα διοργανωθούν ακόμα συναυλίες των Παντελή Θαλασσινού (22 Ιουνίου), Κωστή Μαραβέγια (25 Ιουνίου), The Burger Project, Takim και Ματούλα Ζαμάνη (26 Ιουνίου), Γκόραν Μπρέγκοβιτς (30 Ιουνίου), Locomondo και φίλοι (4 Ιουλίου), Mode Plagal (5 Ιουλίου), Imam Baildi (10 Ιουλίου), Φοίβος Δεληβοριάς-Μάρθα Φριντζήλα (11 Ιουλίου), Χαΐνηδες-Ψαραντώνης (30 Αυγούστου), Νατάσσα Μποφίλιου (5 Σεπτεμβρίου).

Πέμπτη 3 Μαΐου 2012

Το μυθιστόρημα της κάλπης

24grammata.com/ πολιτική/
Από το 1844 μέχρι σήμερα, τα αποτελέσματα των εκλογικών αναμετρήσεων όρισαν την πορεία του τόπου, γράφοντας τα πολιτικά κεφάλαια της νεότερης ελληνικής Ιστορίας
Το μυθιστόρημα της κάλπης
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ: ΚΑΡΟΛΟΣ ΜΠΡΟΥΣΑΛΗΣ
Τα οκτώ χρόνια, ένας μήνας και δεκαεπτά ημέρες της συνεχούς πρωθυπουργίας του Κώστα Σημίτη (από 18 Ιανουαρίου 1996 ως 7 Μαρτίου 2004) αποτελούν αξεπέραστο ρεκόρ για τα ελληνικά δεδομένα. Για να καταρριφθεί σχετικά σύντομα, θα πρέπει ο Κώστας Καραμανλής να κερδίσει και τις επόμενες εκλογές.

Τρίτη 1 Μαΐου 2012

Ο ρόλος των Καφενείων στις Πολιτικές/ Δημοτικές Εκλογές των Ελλήνων

24grammata.com/ ιστορικά καφενεία
Πώς γίνονταν οι προεκλογικές συγκεντρώσεις των υποψηφίων κατά το 1934
του Δημήτρη Λαμπίκη
Κατά φυσικήν προτίμησιν προεκλογικά σαλόνια εις τους νέους Δήμους ήσαν τα καφενεία. Και το κάθε καφενείο δια 3,4, ή και περισσότερους υποψηφίους. Αγκαζάρετο για μια-δυο ώρες για τον καθένα. Νε ειπούμε 8 με 10 ο Α΄ υποψήφιος. Το καφενείο εστολίζετο με εικόνας του και τα προγράμματα του. Η πλατεία διέκοπτε το τάβλι, ο φαντές έμενε αδρανής επί του μαρμάρου του τραπεζιού, ενώ ο υποψήφιος δήμαρχος ανεβασμένος εις πρόχειρον πάλκο απήγγελλε τους προεκλογικούς χρισμούς. Μετά το πέρας του λόγου και την αποχώρησιν του υποψηφίου τα γκαρσόνια και οι τοιχοκολληταί επεδίδοντο πυρετωδώς εις την προετοιμασίαν του σαλονιού-καφενείου δια την νέαν συγκέντρωσιν. Αι εικόνες του Α καθηρούντο αμέσως. Τα προγράμματα εσχίζοντο και αντ΄ αυτών ανηρτώντο οι εικόνες του υποψηφίου Β…
Κατά περίεργον σύμπτωσιν τέσσαρες από τους υποψηφίους άρχοντας των νέων Δήμων ήσαν ποτοποιοί (… “για να κερνάνε πλουσιοπάροχα τους υποψηφίους”…) … ο εκλογικός νόμος (του 1934) δεν έθετε περιορισμούς. Δεν απήτει από τους υποψηφίους ιδιαίτερα προσόντα. Ούτε γνώσιν γραφής και ανάγνωσεως. Ούτε άλλας ιδιότητας επιμέλεια
24grammata.com: από το βιβλίο του Δημ Λαμπίκη, “τα εκατό χρόνια του Δήμου Αθηναίων”, Αθήνα 1938, σελ 159,160, 158, διατηρήθηκε η αρχική ορθογραφία (πλην του πολυτονικού)

«Μαύρα» κλασικά εικονογραφημένα

To ελληνικό κόμικ προσπαθεί να χαράξει τον δικό του δρόμο και τα τελευταία χρόνια έχει κάνει μεγάλους βηματισμούς. Στην προσπάθειά του αυτή έχει αντλήσει έμπνευση κατ' αρχάς από την ελληνική λογοτεχνία και δη αυτή του φανταστικού. Μπορεί το σκίτσο να έχει μια αυτονομία και το κάθε κόμικ να ξεχωρίζει με τη διαφορετική αισθητική του, εν τούτοις το συνεκτικό στοιχείο μεταξύ των μικρών καρέ είναι η αφήγηση μιας ιστορίας, δηλαδή το περιεχόμενο. 

Aπονεμήθηκαν τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας 2011

Σε ζεστή ατμόσφαιρα – μεταξύ συναδέλφων και συνοδοιπόρων οι παλαιότεροι και συνοδευόμενοι από το ενθουσιώδες κοινό των φίλων τους οι νεότεροι – οι συγγραφείς που τιμήθηκαν με τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας 2011 για τη λογοτεχνία, τη μετάφραση και το παιδικό βιβλίο παρέλαβαν τα βραβεία τους σε επίσημη τελετή που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς.

Το ζήτημα πια έχει τεθεί:
Ή θα εξακολουθούμε να γονατίζουμε
Όπως αυτός Ο δραπέτης
Ή θα σηκώσουμε άλλον πύργο ατίθασο
απέναντί τους.

Μιχάλης Κατσαρός

όστρια

Συγγενικές σχέσεις

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top