Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2013

Η βραχεία λίστα για το Βραβείο Μπούκερ 2013

7:28 π.μ.

Όπως αναφέρει η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «Guardian», που επιδίδεται στις δικές της σφυγμομετρήσεις μεταξύ των βιβλιόφιλων, ο παλαίμαχος άγγλος συγγραφέας Τζιμ Γκρέις «έχει το προβάδισμα» σε μια λίστα με εγνωσμένης αξίας συγγραφείς αλλά και ενδιαφέροντα αουτσάιντερ. Έκπληξη είναι ο αποκλεισμός του ιρλανδού Κόλουμ ΜακΚαν και κατά δεύτερο λόγο του Ρίτσαρντ Χάουζ του οποίου το βιβλίο συζητήθηκε αρκετά.

Αναλυτικά τα έξι βιβλία της βραχείας λίστας:

«We Need Names» (Chatto & Windus) της Νόουβαϊολετ Μπουλαουάγιο

Η δεκάχρονη Ντάρλινγκ και η παρέα της μεγαλώνουν απότομα στη σύγχρονη Ζιμπάμπουε και προσπαθούν να επιβιώσουν σε έναν βίαιο κόσμο - σε μια παραγκούπολη με την κατ' ευφημισμόν ονομασία «Παράδεισος». Τα σπίτια καταστρέφονται από παραστρατιωτικές οργανώσεις, τα σχολειά κλείνουν, οι πατεράδες εγκαταλείπουν τις οικογένειές τους για επικίνδυνες, μακρινές δουλειές. Η μικρή πρωταγωνίστρια όμως έχει την ευκαιρία να ξεφύγει. Ταξιδεύει στις Η.Π.Α. όπου μένει μια θεία της αλλά εκεί, σε έναν κόσμο ελευθερίας και αφθονίας φαινομενικά, αντιλαμβάνεται γρήγορα πόσο εύθραυστη καθίσταται η ύπαρξη ενός μετανάστη στον σύγχρονο κόσμο. Πρόκειται για το πρώτο μυθιστόρημα της συγγραφέως η οποία μοιάζει πάρα πολύ με την ηρωίδα της.  

«The Luminaries» (Granta) της Έλινορ Κάτον

1866. Ο φιλόδοξος χρυσοθήρας Γουόλτερ Μούντι αποβιβάζεται στη Νέα Ζηλανδία με σκοπό να γίνει πλούσιος. Τη βροχερή νύχτα της άφιξής του συναντάται με ένα άτυπο συμβούλιο δώδεκα ανδρών οι οποίοι διαβουλεύονται εν κρυπτώ προκειμένου να διαλευκάνουν μια σειρά από ανεξιχνίαστα εγκλήματα. Εν τω μεταξύ, ένας πλούσιος άνδρας έχει εξαφανιστεί, μια οπιομανής πόρνη επιχειρεί να τερματίσει τη ζωή της ενώ στο αγροτόσπιτο ενός μέθυσου, τον οποίο έχουν εντοπίσει νεκρό, ανακαλύπτεται απροσδόκητα μια μεγάλη περιουσία. Ο πρωταγωνιστής δεν αργεί να εμπλακεί σ' ένα σύνθετο μυστήριο που μοιάζει με το δίχτυ της αράχνης. Το δεύτερο μυθιστόρημα αυτής της πολλά υποσχόμενης συγγραφέως ξεπερνά στο πρωτότυπο τις οκτακόσιες σελίδες. Είναι 28 ετών, η νεότερη σε αυτή τη βραχεία λίστα.

«Harvest» (Picador) του Τζιμ Γκρέις

Ξημερώνει η πρώτη ημέρα μετά τον θερισμό και οι πενήντα οκτώ κάτοικοι ενός παράξενου και απομακρυσμένου χωριού στην αγροτική Αγγλία του 18ου αιώνα, ετοιμάζονται να ξεκουραστούν και να γιορτάσουν το τέλος της κοπιαστικής συγκομιδής στο τραπέζι του αφέντη τους. Δυο στήλες καπνού όμως σκίζουν το στερέωμα σαν κακοί οιωνοί και προκαλούν σχεδόν ανακλαστικά την καχυποψία και τον φόβο. Η πρώτη είναι το αποτέλεσμα μιας πυρκαγιάς που κατέκαψε τα παράσπιτα του γαιοκτήμονα. Η δεύτερη προέρχεται από το δάσος, στην άκρη του χωριού, και σηματοδοτεί την εγκατάσταση μιας απειλής: των νεοφερμένων. Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη. Το μυθιστόρημα, έχει δηλώσει ο συγγραφέας, θα είναι το τελευταίο του. Είναι 67 ετών, ο πρεσβύτερος σε αυτή τη βραχεία λίστα.   

«The Lowland» (Bloomsbury) της Τζούμπα Λαχίρι

Γεννημένοι με διαφορά δεκαπέντε μηνών, ο Σουμπάς και ο Ουνταγιάν Μίτρα, είναι αδέλφια αξεχώριστα - στη γειτονιά της Καλκούτας όπου μεγαλώνουν πολλές φορές μπερδεύουν τον ένα με τον άλλο. Το μέλλον όμως θα τους χωρίσει. Στη δεκαετία του 1960 ο δεύτερος, χαρισματικός και παρορμητικός, στρατεύεται με τους Ναξαλίτες, ένα αντιστασιακό κίνημα εναντίον της φτώχειας και των ανισοτήτων. Ο πρώτος, ο συγκρατημένος και ευσυνείδητος γιος, δε συμμερίζεται το πολιτικό πάθος του αδελφού του. Φεύγει από την Ινδία με σκοπό να υπηρετήσει την επιστήμη στις Η.Π.Α. και να ζήσει εκεί μια ήρεμη ζωή. Αναγκάζεται όμως, από τη στιγμή που συμβαίνει κάτι κακό στον αδελφό του, να επιστρέψει στην πατρίδα και να συμμαζέψει υπαρξιακά συντρίμμια: την νύφη του, την οικογένειά του, την ίδια του την ταυτότητα. Το νέο μυθιστόρημα της βραβευμένης ινδοαμερικανίδας συγγραφέως θα κυκλοφορήσει στην ελληνική γλώσσα από τις εκδόσεις «Μεταίχμιο».

«A Tale for the Time Being» (Canongate) της Ρουθ Οζέκι

Στο Τόκιο, η δεκαεξάχρονη Νάο ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει εξαιτίας της ανυπόφορης μοναξιάς και της καταπιεστικής συμπεριφοράς των συμμαθητών της. Πριν όμως κάνει το απονενοημένο βήμα αποφασίζει να καταγράψει τη ζωή της προγιαγιάς της, μιας υπεραιωνόβιας βουδίστριας μοναχής. Αυτό το ημερολόγιο είναι η μόνη της παρηγοριά - και πρόκειται να αγγίξει τη ζωή μιας άλλης γυναίκας με τρόπο που η ίδια δεν φαντάζεται. Στην άλλη όχθη του Ειρηνικού ζει και εργάζεται, σ' ένα απόμερο νησάκι, η μυθιστοριογράφος Ρουθ που κάποια ημέρα ανακαλύπτει στην ακρογιαλιά τα χάρτινα απομεινάρια ενός παιδικού κουτιού «Hello Kitty» - ξεβρασμένα αυτά από το φονικό τσουνάμι του 2011. Ανακαλύπτοντας σιγά σιγά τα μυστικά και το δράμα της Νάο καταβυθίζεται σε μια ρευστότητα που δεν είναι μόνο παρελθούσα αλλά και  επερχόμενη.

«The Testament of Mary» (Penguin) του Κολμ Τόιμπιν

Χρόνια μετά την σταύρωση του γιου της η γερασμένη Μαρία ζει μοναχή της, υποτίθεται, στην αρχαία Έφεσο. Δεν έχει καμιά διάθεση να συνεργαστεί στη συγγραφή των Ευαγγελίων επειδή δεν συμφωνεί ότι Ιησούς, το παιδί της, ήταν ο Υιός του Θεού, ενσαρκωμένος επί της γης. Επίσης δεν πολυπιστεύει ότι η θυσία του «άξιζε τον κόπο», ούτε ότι εκείνο «το τσούρμο των απροσάρμοστων που είχε μαζευτεί δίπλα του, άνδρες που δε μπορούσαν να κοιτάξουν μια γυναίκα στα μάτια» θα μπορούσαν να είναι οι άγιοι μαθητές του. Η Μαρία είναι άτεγκτη με τον ίδιο της τον εαυτό - δεν κάθισε κάτω από τον σταυρό ως μάνα ώσπου να ξεψυχήσει ο γιος της, αντιθέτως εξαφανίστηκε για να μη συλληφθεί ως τέτοια - και, κατά συνέπεια, δεν χαρίζεται σε κανέναν άλλο, ούτε σε εκείνους που της δίδουν στο γέρμα της ζωής ένα κομμάτι ψωμί. Η πένα του ιρλανδού συγγραφέα μας παραδίδει μια τραγική ηρωίδα, που μοιάζει περιστασιακώς σε αυτή τη νουβέλα περισσότερο με τη Μήδεια ή την Αντιγόνη παρά με τη μειλίχια γυναικεία φυσιογνωμία των γραφών και των τεχνών.

Ο νικητής ανακοινώνεται στις 15 Οκτωβρίου και θα λάβει το χρηματικό έπαθλο των 50.000 στερλινών.    

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top