Σάββατο 11 Μαΐου 2013

Η Χάνα Άρεντ "επιστρέφει" στη μεγάλη οθόνη

4:04 π.μ.

Η κινηματογραφική βιογραφία της Γερμανοεβραίας φιλοσόφου Χάνα Άρεντ "Hannah Arendt - Οι ιδέες της άλλαξαν τον κόσμο" προβάλλεται τη Δευτέρα σε αβάν - πρεμιέρ στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Αθήνας (στις 8.30 μ.μ.). Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Μαργκαρέτε Φον Τρότα, σκηνοθέτης ταινιών όπως "Η Χαμένη Τιμή της Καταρίνας Μπλουμ" και "Rosa Luxemburg". Εδώ, αναλαμβάνει να κάνει κάτι παραπάνω από μια τυπική βιογραφία, με την Μπάρμπαρα Σούκοβα στον πρωταγωνιστικό ρόλο, εστιάζοντας σε τέσσερα κρίσιμα χρόνια από τη ζωή της Άρεντ, την περίοδο 1960-1964.
Η Χάνα Άρεντ παρακολουθεί το 1961 στην Ιερουσαλήμ τη δίκη του ναζί εγκληματία Άντολφ Άιχμαν, ως απεσταλμένη του περιοδικού The New Yorker. Περιμένει να αντιμετωπίσει ένα τέρας, αλλά έκπληκτη διαπιστώνει ότι ο Άιχμαν δεν είναι παρά μια μετριότητα, ένας συνηθισμένος, σχολαστικός γραφειοκράτης. Τις παρατηρήσεις και τις σκέψεις της τις καταγράφει σε μια σειρά άρθρων και στη συνέχεια στο πιο διάσημο έργο της "Ο Άιχμαν στην Ιερουσαλήμ. Έκθεση για την Κοινοτοπία του Κακού".


Η ταινία, που θα προβάλλεται στις αίθουσες από τις 23 Μαΐου, φιλοδοξεί να ιχνηλατήσει την ιδεολογική αντιπαράθεση της εποχής εκείνης, με αφετηρία κρίσιμα ερωτήματα για το θέμα της προσωπικής ηθικής ευθύνης. Για το συγκεκριμένο έργο, η Χάνα Άρεντ δέχτηκε επικρίσεις και επιθέσεις -από τον Τύπο, την ακαδημαϊκή κοινότητα, την ισραηλινή μυστική υπηρεσία Μοσάντ, ακόμα και από πολύ στενούς της φίλους.

"Είναι μια ταινία για ένα άτομο μαχητικό, που δεν φοβάται την αντιπαράθεση και που δεν διστάζει να υπερασπιστεί με σθένος αυτό που έχει αναγνωρίσει ως ορθό. 'Θέλω να καταλάβω', θα ήταν ίσως η φράση που θα την περιέγραφε καλύτερα", λέει η Μαργκαρέτε φον Τρότα για την ηρωίδα της. Η φον Τρότα επέλεξε να χρησιμοποιήσει πλάνα από την κινηματογράφηση της δίκης για να δώσει την εικόνα του Άιχμαν:

"Πιστεύω ότι ένας ηθοποιός δεν μπορεί να αποδώσει εκείνο που νιώθει κανείς κοιτάζοντας, παρατηρώντας τον πραγματικό Άιχμαν. Αυτή τη μιζέρια που αποπνέει, τη μετριότητα, τη γλώσσα της γραφειοκρατίας - ο άνθρωπος δεν ήταν σε θέση να συντάξει μια κανονική πρόταση. Ήταν ένας χαρτογιακάς. Την έκπληξη και την αποστροφή που αισθάνεται κανείς μπροστά σε αυτό τον άνθρωπο ένας ηθοποιός δεν θα μπορούσε να τις προκαλέσει στο θεατή σε αυτή τη μορφή.

Γι' αυτό και επιλέξαμε τη λύση η Χάνα Άρεντ να κάθεται ως επί το πλείστον στον χώρο των δημοσιογράφων -ο οποίος υπήρχε στ' αλήθεια-, όπου η δίκη τότε αναμεταδιδόταν σε οθόνες. Έτσι μπορώ να εξηγήσω τη χρήση του αρχειακού ασπρόμαυρου υλικού". Η είσοδος στην προβολή της Δευτέρας είναι με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα δίνονται από τις 7 μ.μ. στην υποδοχή του Ινστιτούτου (Ομήρου 14-16).

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top