Τρίτη 14 Αυγούστου 2012

Μπεστ σέλερ

1:50 μ.μ.


Μπασκόζος Γιάννης Ν


Είναι χρήσιμα τα μπεστ σέλερ και σε τι; Το ερώτημα έθεσα σε δύο φίλους, μία φιλόλογο και έναν βιβλιοπώλη του κέντρου. Η φιλόλογος μού επεσήμανε ότι «η πλειονότητα των μπεστ σέλερ εισβάλλουν με τη χαμηλή ποιότητά τους στην αγορά και καταστρέφουν την αισθητική των αναγνωστών. Μπορεί να δημιουργούν νέους αναγνώστες, οι οποίοι όμως είναι εθισμένοι στο εύκολο, μόνο ψυχαγωγικό και λογοτεχνικά πολύ υποδεέστερο βιβλίο»
 
 Στην αντίπερα όχθη ο βιβλιοπώλης μού τόνισε κατ' αρχάς ότι κάθε μεγάλο βιβλιοπωλείο οφείλει να είναι ενημερωμένο και άρα υποχρεωμένο να τα έχει στους πάγκους του. Δεύτερον, ανέφερε το επιχείρημα της κρίσης: «Σε μια τέτοια περίοδο, όπου το βιβλίο για κάποιους είναι το πρώτο "έξοδο" που κόβουν, ένα μπεστ σέλερ θα φέρει κόσμο στα βιβλιοπωλεία, θα δημιουργήσει τζίρο, θα πληρωθούν οι υπάλληλοι και οι εκδότες». Γενικώς, θα φέρει χρήμα και θα το ανακυκλώσει. Μία από τις πιο αναγνωρισμένες κυρίες των ευπώλητων βιβλίων στη χώρα μας είχε πει κάποτε ότι «μπορεί η λογοτεχνία που γράφω για κάποιους να μην είναι ποιοτική, αλλά φέρνω κόσμο στα βιβλιοπωλεία και αγοράζοντας ο καταναλωτής το δικό μου βιβλίο, μπορεί να πέσει το μάτι του και σε κάποιο άλλο, πιθανώς καλύτερο».

Η φίλη φιλόλογος στην οποία έθεσα υπόψη αυτή τη γνώμη σχολίασε: «Δεν είμαι σίγουρη αν αυτό ισχύει. Μου φαίνεται ότι ο εθισμένος στα μπεστ σέλερ και στην παραλογοτεχνία δημιουργεί μια κατηγορία αναγνωστών που τα διαβάζει ως μια συνέχεια των τουρκικών σίριαλ. Αυτό που λέγαμε παλιά "με ένα Αρλεκιν ξεχνιέμαι"». Αντίθετα, ο βιβλιοπώλης υποστήριξε ότι «ένα μπεστ σέλερ, έστω και παραλογοτεχνία, μπορεί να φέρει τον κόσμο στο βιβλιοπωλείο και από 'κεί και πέρα είναι θέμα του καλού βιβλιοπώλη ή του καλού πωλητή να πείσει τον αγοραστή να πάρει και ένα ποιοτικό βιβλίο». Η φιλόλογος δεν υποχώρησε στις απόψεις της και αντέτεινε: «Μήπως όμως οι εκδότες των μπεστ σέλερ έχουν τη δυνατότητα να προβάλλουν με διαφημίσεις και άλλα μέσα τα βιβλία τους "καπελώνοντας" άλλα, καλύτερα βιβλία, ακόμη και αυτά που έχουν εκδοθεί από τους ίδιους;». Ο βιβλιοπώλης δεν το αρνήθηκε: «Αν κάποιος είναι ισχυρός οικονομικά μπορεί κάλλιστα να διαφημίσει τα βιβλία του στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο ή στις εφημερίδες και να επηρεάσει τις πωλήσεις». Ανέφερε, δε, τον ιδιοκτήτη τηλεοπτικού σταθμού που διαφήμιζε κατά κόρον τα βιβλία που εξέδιδε ο ίδιος καθιερώνοντάς τα ως μπεστ σέλερ. Υπήρξε κάτι όμως στο οποίο οι συνομιλητές μου συμφώνησαν χωρίς δισταγμό: ένα βιβλίο μπορεί να γίνει επιτυχία κυρίως μέσω της φήμης που διαδίδεται «στόμα με στόμα». Αυτή είναι η μεγαλύτερη διαφημιστική δύναμη.

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top