Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Οκτωβριανή Επανάσταση, η μαμή του κινηματογράφου

2:49 π.μ.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 95 χρόνων από τη  ρωσική επανάσταση του 1917, ο κινηματογράφος «Capitol Ζέφυρος» και η κινηματογραφική εταιρεία New Star οργανώνoυν μεγάλο κινηματογραφικό αφιέρωμα, που θα περιλαμβάνει 18 ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.
Ολες οι ταινίες που θα προβληθούν γυρίστηκαν στη Ρωσία κατά τη διάρκεια του καθεστώτος της Σοβιετικής Ενωσης, κάποιες από αυτές είναι πολύ γνωστές («Θωρηκτό Ποτέμκιν», «Απεργία») και κάποιες άλλες λιγότερο.

«Εκατομμύρια άνθρωποι σήμερα σε όλον τον πλανήτη, από τις παραγκουπόλεις της Βενεζουέλας και της Βολιβίας, μέχρι τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, παλεύουν για έναν άλλο κόσμο, μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση» αναφέρει ο εμπνευστής και διοργανωτής του αφιερώματος, διανομέας κ. Βελισσάριος Κοσσιβάκης.

«Ο Οκτώβρης του 1917, σε πολύ πιο αντίξοες συνθήκες από σήμερα, μας έδειξε πώς μπορεί να μοιάζει μια τέτοια κοινωνία και πώς μπορούμε να την κάνουμε πραγματικότητα» πρόσθεσε.
Ανεξαρτήτως του «στρατευμένου» περιεχομένου των περισσότερων από αυτές τις ταινίες, είναι γεγονός ότι η εξέλιξη του κινηματογράφου οφείλει πολλά στη Σοβιετική Ενωση η οποία συνέβαλε καθοριστικά στην ώθηση της Εβδομης Τέχνης, τόσο στην καλλιτεχνική όσο και στην τεχνική έκφρασή της.

Η επανάσταση εκδηλώθηκε σε όλους τους τομείς της Τέχνης, προετοιμάζοντας το έδαφος για να δεχτεί ο λαός την έλευση του καινούργιου.  Εσπασαν φόρμες και αντιλήψεις δίνοντας τη θέση τους σε καινούργιες και αναπτύχθηκαν πολύ σοβαρές θεωρίες για τις νέες μορφές της Τέχνης.

Αξίζει να πούμε ότι στο βιβλίο του «Ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου» (εκδόσεις Αιγόκερως, 1985), ο ιστορικός κινηματογράφου Κιθ Ρίντερ, γράφει χαρακτηριστικά ότι «πουθενά η έκρηξη της κινηματογραφικής τέχνης δεν ήταν τόσο αισθητή όσο στη μετεπαναστατική Ρωσία».

Το γεγονός αυτό έχει να κάνει αφενός με τη στήριξη της επανάστασης από πρωτοπόρους ρώσους καλλιτέχνες (Αϊζενστάιν, Βερτίοφ, Ντοβζένκο κ.ά.), αφετέρου με τη υποστήριξη που παρείχαν στον κινηματογράφο οι Μπολσεβίκοι.

Το «μοντάζ των εντυπώσεων» του Αϊζενστάιν, για παράδειγμα, είναι η μεταφορά της θεωρίας του διαλεκτικού υλισμού στο σινεμά. Όπως η σύγκρουση των τάξεων οδηγεί σε μια νέα κατάσταση, έτσι και η σύγκρουση (αντίθεση) των εικόνων, δημιουργεί εντάσεις, συναισθήματα, κάτι νέο.
  
Το αφιέρωμα θα διαρκέσει από την Πέμπτη 15 Νοεμβρίου έως την Τετάρτη  21 Νοεμβρίου.

Οι ταινίες του αφιερώματος ανά σκηνοθέτη

Σεργκέι Μ. Αζενστάιν (1898 - 1948)

«Η απεργία» (1924)
Η ιστορία μιας απεργίας στη Ρωσία του 1921 που πνίγεται βίαια στο αίμα από την τσαρική αστυνομία, ενέπνευσε τον Αϊζενστάϊν να κάνει όχι μόνο το πρώτο αριστούργημά του αλλά, σύμφωνα με τη γνώμη της «Πράβντα», «την πρώτη επαναστατική ταινία του σοβιετικού κινηματογράφου».

«Το θωρηκτό Ποτέμκιν» (1925)
Η πρώτη ταινία του Αϊζενστάιν, στην οποία εφάρμοσε το «δυναμικό μοντάζ» και το «μοντάζ των εντυπώσεων» αντικαθιστώντας τον «εξατομικευμένο ήρωα» με τον «ήρωα-μάζα», που στην προκειμένη περίπτωση χωρίζεται σε δύο ομάδες: εκείνη των επαναστατημένων ναυτών του θωρηκτού και εκείνη του  εξεγερμένου λαού της Οδησσού, που δρουν στο πλαίσιο μιας άρρηκτης αλληλεξάρτησης.

«Oκτώβρης» (1927)
Γυρίστηκε με αφορμή τα δέκα χρόνια από την ρώσικη Επανάσταση του 1917 και στέκεται σε κρίσιμες καμπές της πορείας προς την επανάσταση: την επιστροφή του Λένιν από την εξορία, το άμεσο κάλεσμα για σοσιαλιστική επανάσταση και όχι για στήριξη της Προσωρινής Κυβέρνησης, αλλά και την απάντηση των μπολσεβίκων στο πραξικόπημα του Κορνίλοφ.

Τζίγκα Βερτόφ (1886 - 1954)

«Τρία Τραγούδια για τον Λένιν» (1934)
Οπτικοακουστικό ντοκουμέντο (όπου το οπτικό και το ακουστικό μέρος δεν λειτουργούν αυτόνομα αλλά συμπληρωματικά), δομείται στη βάση τριών λαϊκών τραγουδιών από τις εκατοντάδες που γράφτηκαν από αγνώστους τις πρώτες δύο δεκαετίες του σοβιετικού καθεστώτος για να υμνήσουν, καμιά φορά αφελώς αλλά πάντα αυθόρμητα και πηγαία, την προσωπικότητα του Λένιν.

«Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» (1929)
Απεικόνιση της ζωής στην πόλη της Οδησσού και άλλες πόλεις της Σοβιετικής Ένωσης, από το χάραµα έως το σούρουπο, από τη δουλειά έως τη διασκέδαση. Η κάµερα εστιάζεται τόσο σε άψυχα πράγµατα, όπως οι µηχανές και οι λειτουργίες τους, όσο και σε έµψυχα, όπως ζώα και άνθρωποι µε τις δραστηριότητές τους.

Αλεξάντρ Ντοβζένκο (1894 - 1956)


«Η γη» (1930)
Οι νέοι χωρικοί κάποιου χωριού της Ουκρανίας θέλουν να αγοράσουν ένα τρακτέρ για να προοδεύσει πιο γρήγορα το χωριό τους. Οι κουλάκοι της κοινότητας φοβούνται αυτή την ενότητα κι ένας τους σκοτώνει τον νέο πρόεδρο του χωριού. Ο λυρισμός του συνόλου υπογραμμίζεται από τη φιλοσοφική έννοια που δίνει ο Ντόβζενκο στη γη, στη ζωή και στον θάνατο.

«Αρσεναλ, το οπλοστάσιο» (1929)
Εμπνευσμένος από την ένοπλη εξέγερση του Οπλοστασίου του Κιέβου το 1918, ο σκηνοθέτης δείχνει τις επιπτώσεις του πολέμου του 1914 στην Ουκρανία και – αρνούμενος τη χρονική σειρά του πολιτικού ντοκουμέντου – απελευθερώνει τη δράση από τον χώρο και τον χρόνο καταφεύγοντας ακόμα και σε σουρεαλιστικές εικόνες. Οπως, για παράδειγμα, στη σκηνή όπου το πορτρέτο του Τάρας Τσεβτσένκο,  θύμα του τσάρου Νικολάου του Α΄, ζωντανεύει και αηδιασμένο φτύνει και σβήνει τα κεριά που του έχουν ανάψει οι νέοι Φαρισαίοι.

Μιχαήλ Ρομ (1901 - 1971) - Ντιμίτρι Βασίλιεφ (1900 - 1984)

«Ο Λένιν τον Οκτώβρη» (1937)

Η πρώτη σοβιετική ταινία, εξ ολοκλήρου αφιερωμένη στον ηγέτη της ρωσικής επανάστασης, δείχνει τον Λένιν στη φρενίτιδα της επανάστασης και ταυτόχρονα τον παρουσιάζει μέσα στην απλότητα της καθημερινής του ζωής.

Βσέβολοντ Πουντόβκιν (1893 - 1953)


«Η μάνα» (1926)


Η ιστορία λαμβάνει χώρα στις αρχές του 20ού αιώνα στη Ρωσία, καθώς οι εντάσεις μεταξύ του κράτους και των επαναστατών κορυφώνονται. Ο χαρακτήρας της μάνας γίνεται το ανυποψίαστο εργαλείο για τη σύλληψη του επαναστάτη γιου της και με αυτό τον τρόπο γίνεται μέλος του εργατικούς κινήματος, έχοντας ως στόχο την απόδρασή του.

«Το τέλος της Αγίας Πετρούπολης» (1927)


Οπως και ο «Οκτώβρης» του Αϊζενστάιν, αυτή η ταινία γυρίστηκε για να τιμήσει τα δεκάχρονα της επανάστασης. Αν όμως στον «Οκτώβρη» ήρωας είναι η απρόσωπη μάζα, για τον Πουντόβκιν, η κινηματογράφηση ξεκινά από το άτομο (ένας απλός χωρικός)  για να δείξει πως μπορεί να γίνει υποκείμενο και αντικείμενο της ιστορίας. Η προβληματική αυτή αναδεικνύει τη συνειδητοποίηση ενός ως τότε απολίτικου ατόμου που συμπαρασύρεται από τη ροή της ιστορίας, ενώ ταυτόχρονα αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεών του και γίνεται ένας συνειδητός επαναστάτης.

«Θύελλα στην Ασία» (1928)

Η ταινία, που μαζί με τη «Μάνα» και το «Τέλος της Αγίας Πετρούπολης» κλείνει την «τριλογία της συνειδητοποίησης», διατηρεί χαρακτήρα ντοκιμαντέρ αν και με  αυστηρά προσεγμένη δομή. Η δράση της τοποθετείται στην υπό αγγλική κατοχή Μογγολία των αρχών του 1920. Ενας νεαρός κυνηγός που καταφεύγει σε μια ομάδα παρτιζάνων πολέμιων των στρατευμάτων της ξένης επέμβασης, ανακηρύσσεται… απόγονος και διάδοχος του Τζέγκις-Χαν για να μετατραπεί σε βασιλιά-μαριονέτα ώστε να υποταχθούν πιο εύκολα οι φυλές της περιοχής. Όμως επαναστατεί κατά της απανθρωπιάς των κατακτητών και ξεσηκώνει όλο τον λαό.

Αντρέι Μιχάλκοφ-Κονσταλόφσκι (1937 - )

«Ο πρώτος δάσκαλος» (1966)


Πρώτη ταινία του Κοντσαλόφσκι παίρνει αναμφισβήτητα το μέρος του «καινούριου». Αναφέρεται στην περίπτωση ενός νέου της Κομσομόλ, ο οποίος φτάνει στην Κιργιζία, αμέσως μετά την επικράτηση της επανάστασης, για να αναλάβει ως δάσκαλος. Θέλει να διδάξει τις καινούριες ιδέες αλλά έρχεται αντιμέτωπος με αυτούς που ακόμη παραμένουν προσκολλημένοι στο παλιό.

ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Β. Μπελιάεφ, Μ. Σλαβίνσκαϊα


«Βλαδίμηρος Ιλιτς Λένιν» (1955)

Μια συναρπαστική βιογραφία του Λένιν, περιγράφει τα παιδικά χρόνια του, τις σπουδές του, τον επαναστατικό αγώνα και τον θάνατό του το 1924. Με σπάνια ιστορικά ντοκουμέντα και φωτογραφίες από το κεντρικό αρχείο του Κρατικού Κέντρου Κινηματογραφίας και Ραδιοφωνίας.

Μ. Ρομμ, Μ. Σλαβίνσκαϊα


«Ο Λένιν ζει, Ιστορικά ντοκουμέντα» (1969, αποκαταστημένη κόπια 1990)

Η περίοδος της ζωής του Λένιν από 1918 έως 1921: η κηδεία του Ελιζάροβ, συζύγου της Άννας, της μεγαλύτερης αδελφής του Λένιν, η κηδεία του Σβερντλόβ, ενός από τους ιδρυτές της Σοβιετικής Δημοκρατίας και κοντινού φίλου του Λένιν. Επίσης, το συνέδριο για τη Σχολική Παιδεία, την εντυπωσιακή παρέλαση του Κόκκινου Στρατού το 1918 και το 1919, το δεύτερο συνέδριο του Κομιντέρν το 1920, και το τρίτο συνέδριο του Κομιντέρν το 1921.

Σ. Πουμπιάνσκαϊα


«Β.Ι Λένιν, σελίδες μιας μεγαλειώδους ζωής» (1958)

Σπάνιες σκηνές με ηχογραφημένη φωνή του Λένιν από την περίοδο του Εθνικού Πολέμου 1921. Επίσης, θα μάθουμε για το πρώτο Σύνταγμα του Σοβιετικού Κράτους, τα δύσκολα χρόνια της αποκατάστασης, το Σχέδιο Ηλεκτροδότησης όλης της χώρας, την ανάπτυξη της επιστήμης (με τους Μπέχτερεφ, Παύλοφ, Τσιολκόφσκι). Τέλος, οι εργασίες του Λένιν, η απόπειρα δολοφονίας του το 1918 και η Συμφωνία για την ίδρυση της Σοβιετικής Ένωσης.

Λ. Κρίστη


«Ο Λένιν και ο χρόνος» (1980)

Ντοκιμαντέρ για την εφαρμογή των ιδεών του Λένιν στη σύγχρονη ζωή των πολιτών της Σοβιετικής Ένωσης μέσα από ντοκουμέντα και φωτογραφικό υλικό από το Κρατικό Αρχείο Κινηματογράφου, το Μουσείο της Επανάστασης και το Κρατικό Αρχείο του Λένινγκραντ.

Ι. Βεσαράμποβ


«Το δύσκολο πόστο του επαναστάτη, ο ρόλος του Λένιν στην επανάσταση του 1917» (1982)

Η ταινία εστιάζει στην προσφορά του Λένιν στην Επανάσταση του 1917 και στην ίδρυση του Σοβιετικού Κράτους, απεικονίζει τα μέρη που πέρασε τα χρόνια της εξορίας και παρουσιάζει χειρόγραφα του Λένιν και σπάνιες φωτογραφίες των μελών του Κομμουνιστικού Κόμματος και συνεργατών του Λένιν, αλλά και παρακολουθεί τα γεγονότα της ημέρας της Επανάστασης. Χρησιμοποιήθηκαν φωτογραφίες και ντοκουμέντα  από το κεντρικό αρχείο Ινστιτούτου του Μαρξ και Λένιν.

Α. Ζενιάκιν


«Β.Ι. Λένιν, βιογραφία» (1983)

Βιογραφική ταινία για την κληρονομιά του Λένιν στη μνήμη του λαού, που γυρίστηκε στα μουσεία, στα σπίτια και στα γνωστά μέρη όπου έζησε ο Λένιν, και στην οποία χρησιμοποιήθηκαν ιστορικά ντοκιμαντέρ και φωτογραφικό υλικό από το κεντρικό Κρατικό Αρχείο.

ΠΕΜΠΤΗ 15/11
18:00 «ΒΛΑΝΤΙΜΗΡΟΣ ΙΛΙΤΣ ΛΕΝΙΝ»
19:15 «ΟΚΤΩΒΡΗΣ»
20:45 «Ο ΛΕΝΙΝ ΚΑΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ»
22:00 «Η ΓΗ»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 16/11
18:00 «Ο ΛΕΝΙΝ ΖΕΙ»
18:30 «ΘΩΡΗΚΤΟ ΠΟΤΕΜΚΙΝ»
20:00 «ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ»
22:00 «Ο ΛΕΝΙΝ ΤΟΝ ΟΚΤΩΒΡΗ»

ΣΑΒΒΑΤΟ 17/11
18:00 «ΣΕΛΙΔΕΣ ΜΙΑΣ ΜΕΓΑΛΕΙΩΔΟΥΣ ΖΩΗΣ»
18:30 «Β. Ι. ΛΕΝΙΝ»
19:00 «ΑΠΕΡΓΙΑ»
20:45 «ΤΡΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΝΙΝ»
22:00 «Η ΜΑΝΑ»

ΚΥΡΙΑΚΗ 18/11
18:00 «ΑΠΕΡΓΙΑ»
20:00 «ΘΩΡΗΚΤΟ ΠΟΤΕΜΚΙΝ»
21:15 «ΟΚΤΩΒΡΗΣ»
22:30 «Η ΜΑΝΑ»

ΔΕΥΤΕΡΑ 19/11
18:00 «Ο ΛΕΝΙΝ ΚΑΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ»
19:00 «ARSENAL»
20:30 «Ο ΠΡΩΤΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ»
22:00 «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ»

ΤΡΙΤΗ 20/11
18:00 «ΤΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΠΟΣΤΟ ΤΟΥ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗ»
19:00 «ΤΡΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΝΙΝ»
20:00 «ARSENAL»
21:30 «ΘΥΕΛΛΑ ΣΤΗΝ ΑΣΙΑ»

ΤΕΤΑΡΤΗ 21/11
18:00 «Ο ΛΕΝΙΝ ΖΕΙ»
18:30 «ΣΕΛΙΔΕΣ ΜΙΑΣ ΜΕΓΑΛΕΙΩΔΟΥΣ ΖΩΗΣ»
19:00 «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ»
20:15 «ΤΡΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΝΙΝ»
21:30 «Ο ΠΡΩΤΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ»

Κινηματογράφος «Capitol Ζέφυρος»,
Ιουλιανού & 3ης Σεπτεμβρίου
τηλ. 210-3462.677

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top