Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου 2014

Ηλίας Καζάν εφ'όλης (σχεδόν) της ύλης

2:49 π.μ.

Γιάννης Ζουμπουλάκης - ΤΟ ΒΗΜΑ
 
Μεγάλο αναδρομικό αφιέρωμα στον Ηλία Καζάν με τίτλο «Αναφορά στον Ηλία Καζάν» θα παρουσιάσει τον προσεχή Οκτώβριο η Ταινιοθήκη της Ελλάδας στο στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή» του ΕΣΠΑ 2007-2013. Ταινία έναρξης του αφιερώματος θα είναι η «Βίβα Ζαπάτα» (1952) ενώ θα ακολουθήσουν δεκατέσσερις ακόμα του ιδίου του Καζάν, καθώς και το ντοκιμαντέρ «Α letter to Elia» που σκηνοθέτησαν οι Μάρτιν Σκορσέζε - Κεντ Τζόουνς.
Πολύ σημαντική είδηση αποτελεί το γεγονός ότι από τις 16 συνολικά ταινίες του αφιερώματος, οι δεκατέσσερις θα προβληθούν σε αποκατεστημένα φόρμα. Πολλές από τις ταινίες θα προλογίσουν σκηνοθέτες, κριτικοί κινηματογράφου, συγγραφείς κ. α.
«Ο Ηλίας Καζάν υπήρξε μια καθοριστική μορφή για την εξέλιξη και ανανέωση της αμερικανικής κινηματογραφικής έκφρασης, αλλά και γενικότερα για τη διαμόρφωση μιας σύγχρονης αντίληψης για την υποκριτική, τόσο στο θέατρο όσο και στον κινηματογράφο» αναφέρει σε σημείωμά της η διευθύντρια της Ταινιοθήκης κυρία Μαρία Κομνηνού.

Γεννημένος από Έλληνες γονείς που είχαν μεταναστεύσει από την Κωνσταντινούπολη στην Αμερική, ο Καζάν κράτησε πάντα μια κριτική ματιά απέναντι στις αντιφάσεις της αμερικανικής κοινωνίας, ενώ η θητεία στο θέατρο (Group Theatre και το Εργαστήριο Εργατικού Θεάτρου) εγκαινίασε τη συνεργασία του με τους μεγάλους συγγραφείς (Τζον Στάινμπεκ, Τενεσί Γουίλιαμς κ. α.). Επίσης του επέτρεψε να αναδειχθεί σε μέγιστο σκηνοθέτη μεγάλων ηθοποιών: Μάρλον Μπράντο, Τζέιμς Ντιν, Βίβιαν Λι, Μοντγκόμερι Κλιφτ, Κερκ Ντάγκλας.

Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι η πορεία του Ελία Καζάν στιγματίστηκε από την κατάδοση των συντρόφων του επί Μακαρθισμού στοις αρχές της δεκαετίας του 1950. Επί αυτού του θέματος η κ. Κομνηνού σημειώνει: «Έχει συζητηθεί το κατά πόσον οι τύψεις συνείδησης μπορούν να ανιχνευτούν σε ορισμένες κομβικές ταινίες του όπως «Το λιμάνι της αγωνίας» (1954) ή «Ο Συμβιβασμός» (1969). Κανείς όμως, δεν αμφισβητεί τη δύναμη των μεγάλων δημιουργιών του Καζάν με την ισχυρή κριτική της πολιτικής των ΜΜΕ στο «Μια μορφή μέσα στο πλήθος» (1957), ή τις μνημειακές διασκευές των έργων του Τενεσί Γουίλιαμς, «Λεωφορείον ο πόθος (1951)» και «Baby Doll» (1956).»

Οι ταινίες του αφιερώματος
Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν / A tree grows to Brooklyn (1945)
Συμφωνία κυρίων/ Gentleman' s agreement (1947)
Μπούμερανγκ! (Το μεγάλο κατηγορώ) / Boomerang! (1947)
Πανικός στους δρόμους / Panic in the streets (1950)
Λεωφορείον ο πόθος / A streetcar named desire (1951)
Βίβα Ζαπάτα / Viva Zapata (1952)
Άνθρωπος σε τεντωμένο σκοινί (Δραπέτες του κόκκινου τρόμου) / Man on a tightrope (1953)
Το λιμάνι της αγωνίας / On the waterfront (1954)
Ανατολικά της Εδέμ / East of Eden (1955)
Μια μορφή μέσα στο πλήθος / A face in the crowd (1957)
Λάσπη στ' αστέρια / Wild river (1960)
Πυρετός στο αίμα / Splendor in the grass (1961)
Αμέρικα Αμέρικα / America America (1963) Ψηφιακή αποκατάσταση σε χρηματοδότηση της Warner Bros σε συνεργασία με τους Film Foundation και Hollywood Foreign Press Association.
Ο συμβιβασμός / The arrangement (1969)
Ο τελευταίος μεγιστάνας / The last tycoon (1976)
Γράμμα στον Ηλία / A letter to Elia Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε - Κεντ Τζόουνς (doc., 2010)

Τιμή εισόδου 5 € ανά προβολή - Κάρτα διαρκείας για όλο το αφιέρωμα: 35 € -  Κάρτα διαρκείας μειωμένη* για όλο το αφιέρωμα: 15 € (* για φοιτητές, μαθητές, ανέργους, δασκάλους-καθηγητές, ατέλειες, Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ),  άνω των 65, και νέους 18 έως 26 ετών)  

Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136 /  Μετρό  Κεραμεικός
 9-19 Οκτωβρίου 2014

Written by

We are Creative Blogger Theme Wavers which provides user friendly, effective and easy to use themes. Each support has free and providing HD support screen casting.

 

© 2013 "στο... Επτά". All rights resevered. Designed by Templateism

Back To Top