Το '66 ήταν σημαδιακή χρονιά για τους Υπέροχους Τέσσερις: από τον Οκτώβριο του '62 είχαν τραβήξει έναν "μακρύ και γεμάτο στροφές δρόμο" που ξεκίνησε με ένα απίστευτο σερί από απανωτά Νο 1 στους καταλόγους επιτυχιών της πατρίδας τους και συνεχίστηκε με την εισβολή στις Ηνωμένες Πολιτείες τον Φεβρουάριο του '64 για να καταλήξει, τον Δεκέμβριο του '65, στο άλμπουμ Rubber Soul, με τις φιλοδοξίες τους να επεκτείνονται πλέον πέρα από τα απλά τραγούδια αγάπης και τις φόρμουλες της pop! Οι στίχοι τους είχαν γίνει πιο ποιητικοί και φιλοσοφημένοι, αναγκάζοντας τους ενήλικες να τους θεωρούν πια, μαζί με τον Dylan, γνήσιους εκπροσώπους της γενιάς τους. Το γεγονός ότι έπαιζαν τις παλιές επιτυχίες σ' ένα κοινό σε κατάσταση υστερίας φάνταζε πλέον αστείο η beatlemania τους είχε κάτσει για τα καλά στο σβέρκο! Αυτός ήταν ένας από τους λόγους που κατά τη διάρκεια της τελευταίας τους περιοδείας, το καλοκαίρι εκείνης της χρονιάς, απέφυγαν τα τραγούδια του νέου άλμπουμ, που είχε τοποθετηθεί στα ράφια των δισκοπωλείων εκείνες ακριβώς τις ημέρες!
Ήταν το Revolver, που εισήγαγε πολλούς νέους και διεγερτικούς ήχους στον μέχρι τότε γνωστό κόσμο της ποπ. Η επιμελής ηχητική φροντίδα ήταν άξια θαυμασμού, οι επιρροές από το folk-rock της απέναντι όχθης -Dylan, Byrds- και τον θεωρητικό των ναρκωτικών Timothy Leary ολοφάνερες και ακόμα, η υποστήριξη των Lennon / McCartney από τον Harrison άξια λόγου! Ο τελευταίος είναι υπεύθυνος τόσο για το αφιερωμένο στους απανταχού πολιτικάντηδες "Taxman", όσο και για το "Love You To", γραμμένο απευθείας για ινδικά όργανα. Ο Ringo ερμηνεύει το "Yellow Submarine", ένα παιδικό τραγούδι γεμάτο ηχητικά samples. Ο McCartney αρκείται σε μερικά κομψοτεχνήματα, που είναι άλλωστε και η ειδικότητά του, όπως το παραπονιάρικο "For No One", το διήγημα μοναξιάς "Eleanor Rigby", με τα έγχορδα να κλέβουν την παράσταση και φλερτάρει με την... soul (!) στον δυναμίτη "Got To Get You Into My Life". Tέλος, ο Lennon καταγράφει λεπτομερώς τις εμπειρίες του με τα παραισθησιογόνα στα "Tomorrow Never Knows" -αναμφισβήτητα το πλέον εντυπωσιακό "ταξίδι" που τυπώθηκε ποτέ σε βινύλιο-, "I' m Only Sleeping", "Dr Robert" και "She Said She Said".
Νίκος Πετρουλάκης Η ΑΥΓΗ (Κόκκινη Καρφίτσα)